نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

لید یا شربت اشتها آور!؟

سه شنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۰۴ ق.ظ
بسیاری از نشریات دانشجویی در مطالبشان از مفهومی با عنوان لید استفاده نمی کنند. معدود شماری هم هستند که شاید با نیت لید، اما از مقدمه استفاده می کنند. خیلی ها و شاید به جرأت بتوان گفت همه دغدغه این را دارند که مخاطب را به خواندن مطلب تشویق کنند. اما راه هایی را میروند که حداقل در علم روزنامه نگاری جزو اولویت های توجه نیست. همه این ها هم از ندانستن مفهوم لید و نقش آن ناشی میشود.
لید (lead = هدایت و راهنمایی) نخستین پاراگراف خبر و گزارش است که حاوی خلاصه و چکیده موضوع اصلی است. البته اگر بخواهیم قضیه را بازتر کنیم میتوانیم بگوییم در مصاحبه و مقاله هم به نوعی لید به کار میبریم. به قول دکتر معتمدنژاد - پدر علم ارتباطات ایران - لید پرهیجان ترین و گیراترین قسمت مطلب است که باید به طور ناگهانی بر بی اعتنایی خواننده غلبه کرده و او را مجذوب و شیفته مطلب کند.
خبرنگار باید مانند فروشنده ای که بهترین نمونه اجناس خود را در جلوی ویترین قرار میدهد، بهترین قسمت خبر و گزارش و چکیده آن را در معرض دید خواننده بگذارد تا از این طریق بتواند او را به سمت خواندن مطلب راهنمایی و هدایت کند یا اصطلاحا اشتهای مخاطب را برای خواندن مطلب برانگیزد.
  • کانون نشریات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی