نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

سوژه یابی در خبر

شنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۳، ۰۵:۲۶ ب.ظ

برای تولید محتوای یک نشریه، باید موضوعات مدنظر تعیین شده و متناسب با آن ها سوژه ها شناسایی شوند. برای مثال شما تصمیم میگیرید در نشریه بخشی را به دانشگاه اختصاص دهید. این موضوع شماست؛ حال باید دنبال سوژه برای آن باشید. استفاده از قالب های متنوع میتواند دست شما را باز بگذارد. باید به همه قالب های نگارشی توجه داشته باشید تا بتوانید در نهایت سوژه ای پیدا کنید که با قالب مدنظر همخوانی داشته باشد. وجود چند قالب نوشتاری در کنار یکدیگر، صفحه شما را مخاطب پسندتر خواهد کرد.

برای مثال یکی از قالب های نوشتاری خبر است. اما چه چیزی میتواند به عنوان سوژه خبری برای دانشگاه باشد؟ برای دانستن پاسخ این سوال لازم است تعریف خبر را با هم مروری داشته باشیم..

اول نکته اینکه تعاریف بسیار زیادی از خبر وجود دارد. اما در اینجا تعریف معمول و سنتی خبر در انگلستان را مطرح میکنیم: اگر سگی پای انسانی را گاز بگیرد، خبر نیست. برعکس گاز گرفتن پای سگی از جانب یک انسان خبر به شمار می آید. این تعریف دو  ویژگی خبر را به یاد می آورد: غیر معمول و جالب بودن. البته خبر ویژگی های دیگری نیز دارد. تازه است و قبلا کسی آن را نشنیده است. با این حال ویژگی مهم دیگری نیز باید باشد تا تعریفمان کامل تر شود که آن توجه عمومی به خبر است. میتوان مطالب بسیاری یافت که ویژگی های یاد شده را داشته باشد ولی خبر نباشد. برای مثال: کارمندی اتومبیل نویی خریده است. این پیام، تازه و غیر معمول است و کسی هم آن را نشنیده،اما خبر نیست،

حالا اگر همه این ها را کنار هم بگذاریم به تعریفی این چنین دست خواهیم یافت: خبر، اطلاعات تازه و غیر معمول در مورد موضوعی است که توجه عموم را برانگیزد و پیشتر کسی آن را نشنیده باشد. البته این تعریف هم جامع نیست و ویژگی های دیگری نیز میتواند به خبر اضافه شود و آن را متفاوت کند. اما بهتر است فعلا این را بپذیریم.

حالا دیگر کارمان برای سوژه پیدا کردن راحت است. خبری از دانشگاه میخواهیم تهیه کنیم که تازه باشد، جالب باشد، قبلا کسی آن را نشنیده باشد و مورد توجه عموم دانشجویان هم قرار گیرد. با در نظر داشتن این ویژگی ها و اندکی زیرکی و پیگیری، به خبرهای مناسبی در مورد دانشگاه دست خواهید یافت. برای مثال: قیمت ژتون های دانشگاه از ترم آینده افزایش می یابد / این خبر هم غیرمعمول است، هم تازه است، هم قبلا کسی آن را نشنیده است و هم مورد توجه تعداد زیادی از دانشجویان قرار خواهد گرفت.

نویسنده: امین جوانشیر / با تلخیص از وبلاگ بلوچ ارتباط

  • کانون نشریات

خبر

سوژه یابی در خبر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی