نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

ارزش های خبری

يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۴۴ ق.ظ

از میان انبوه اتفاقاتی که هر روز در اطراف ما روی میدهد، با توجه به تعریفی که قبلا ارائه شد، تنها بخشی از آن ها جنبه خبری را میتوانند داشته باشند. اما چطور تشخیص دهیم که رویدادی که اتفاق افتاده است، میتواند خبر باشد یا خیر؟ 

خبر هم مانند خیلی چیزها دارای ارزش است. یعنی باید چیزی داخلش باشد که به خبر ارزش و بها بدهد. توجه به این موارد میتواند شما را در پیدا کردن خبر راهنمایی کند.

1- دربرگیری: اگر رویدادی بر تعداد فراوانی از افراد جامعه مدنظر شما تأثیرگذار بوده و اطلاع یافتن از آن برای افراد بیشتری جالب و مهم باشد، دارای ارزش دربرگیری است. برای مثال خبر افتتاح کتابخانه دانشگاه از خبر تغییر مدیرگروه رشته ای خاص، دربرگیری بیشتری دارد.

2- شهرت: اشخاص، اشیا و نهادهایی که دارای شهرت هستند را شامل میشود. به عنوان مثال یک خبر از رئیس دانشگاه یا معاونان او ارزش بیشتری از یک خبر درباره مسئول سلف دانشگاه دارد.

3- درگیری: شامل برخورد افکار و نظرها و آرا و درگیری و میان گروه ها با یکدیگر و یا با طبیعت است. اخبار سرقت، جنایت، تصادف، حوادث طبیعی، اعتصاب، سوء استفاده مالی، جدال سیاسی، مناظره و ... . در هر حال کشمکش محور اصلی خبر را تشکیل میدهد.

4- استثنا و شگفتی: نیاز به توضیح زیادی ندارد. مثل کسب رتبه اول دانشگاه یا یکی از دانشجویان در مسابقات کشوری

5- بزرگی، فراوانی، تعداد و مقدار: هر چه تعداد و مقدار زیادتر باشد، ارزش خبری بالاتر است. مثلا قبولی یکصد نفر از دانشجویان دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد، میتواند از ارزش بالایی برخوردار باشد.

6- مجاورت (معنوی و جغرافیایی): مخاطبان رسانه ها ترجیح میدهند ابتدا از خبرهای مربوط به مجاورت جغرافیایی یا از اخبار افراد و جاهایی که از نظر فرهنگی، عقیدتی، اجتماعی و ... با آن ها احساس نزدیکی و مشابهت میکنند، استفاده نمایند. پرداختن به اخبار دانشگاه و خوابگاه های دانشجویی از این دسته هستند که ارزش بالایی برای مخاطبان شما دارند.

7- تازگی: می گویند: «روزنامه مثل نوزادی است که در همان روز تولد جان می سپارد.» بنابراین نشریه ای از لحاظ خبری موفق تر است که حاوی اخبار تازه تر و به عبارت دیگر حاوی اخبار به هنگام باشد. این نوع رویدادها ارزش خبر شما را بالا میبرد. مخصوصا اینکه اگر با سرعت آن را منعکس کرده باشید و قبل از آن کسی آن را نشنیده باشد.


آموزش گام به گام روزنامه نگاری در مساجد / مهدی خداجویان

  • کانون نشریات

ارزش های خبری

نظرات  (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی