نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

چند نکته برای طراحی جلد نشریه

دوشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۰۹ ب.ظ

در نشریه نگاری هر فعالیتی اصول و قواعدی دارد که دانستن و انجام دادن آن بر کیفیت کار شما تأثیرگذار است. صفحه آرایی و طراحی جلد نشریه نیز از این قاعده مستثنی نیست. جلد به عنوان ویترین نشریه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که اگر ویترین شیک و زیبایی برای مطالب خود فراهم نکنید، مطالبتان هم به فروش نخواهد رسید. این یک قاعده تجاری است. یعنی به همان میزان یا حتی بیشتر از میزانی که برای تهیه مطلب وقت میگذارید و حساسیت به خرج میدهید، بایستی برای طراحی جلد هم حساس باشید. این میتواند یکی از رمزهای موفقیت شما برای جذب مخاطب باشد. عوامل زیر شما را با برخی از نکات مهم در طراحی جلد آشنا میکند.

چند عامل زیر را می توان به عنوان عوامل موثر در موفقیت روی جلد مطرح ساخت:

1- طرح و تصویر پردازی در هر شماره، تنوع کافی را داشته است.

2- طرح روی جلد عجیب، و نا آشنایی آن با ذهن،  تا حدود زیادی  به موفقیت مجله کمک می کند، مشروط بر اینکه میزان این عجیب بودن به حد ی نباشد که تماشاگر را دلزده کند. بلکه باید چنان باشد که خواننده را مجبور به کنجکاوی کند.

همچنین در طراحی روی جلد  به چند سوال باید پاسخ داد:

1- آیا  کاغذ روی جلد از جنس شمیز، یا کاغذ عالی انتخاب شده است؟

2- مجله در چه مکاین برای فروش عرضه خواهد شد؟

3- مجله برای چه گروهی منتشر می شود؟

در بکارگیری تصاویر برای جلد نشریه باید خصوصیات زیر را در نظر گرفت:

1- تصویر شخصیتهایی که برروی جلد به کار گرفته می شوند، باید به گونه ای  انتخاب شود که زاویه نگاه تصویر به درون مجله باشد.

2- تصویر ها باید آن چنان بر روی جلد به کار روند که سنگینی تصویر حتما در پایین صفحه قرار گیرد.

3- رابطه ترکیب تیتر ( تیتر ی که از مطالب داخل برای روی جلد برگیزده شده ) و تصویر روی جلد حتما رعایت شود و چنان نباشد که  با یکدیگر بیگانه باشند. عکس در بسیاری از موارد، به خودی خود، ارزش پیام رسانی دارد؛  در حالی که ممکن است پیام یا خبری را تکمیل کند و گاه به جای پیام با خبر بنشیند.

4- هر عکس یا تصویر دارای زاویه  دید مخصوصی است. این زاویه، مسلط به  نقطه ای است که تصویر به آن نگاه می کند. اگر تصویری به سمت چپ نگاه کند، عمل پیاده کردن آن را در سمت راست صفحه است. در مورد تصویرهای اشخاصی که دارای  زاویه دید خنثی نیستند.  یعنی به یکی از سمتهای راست، یا چپ تمایل دارند. باید دقت شود که تاحد ممکن، آنهایی انتخاب شوند که زایه دید به سمت داخل مجله باشد.

در انتخاب عکس برای مجله چند اصل را باید مورد توجه قرار داد:

1- آیا  عکس ارزش خبری دارد و می تواند قدرت تجسم را در بیننده تقویت کند؟

2- آیا عکس ارزش هنری دارد؟

3- آیا عکس اختصاصی است؟

منبع: صفحه آرایی،پلی بین نویسنده و خواننده، نسرین بنیادی، برداشت و تخلیص منصور حسین زاده، رسانه، سال 1، ش 1 ( بهار 1369 ): 46 – 48.
  • کانون نشریات

طراحی جلد نشریه

نظرات  (۳)

  • سیدمهدی نقیبی راد
  • یازهرا،التماس دعا

    دعای عالیه المضامین را از دست ندهید

    باید گفت در این دعا انسان هر چه خیر دنیا و آخرت است را ریز به ریز از خداوند طلب می کند و ثابت بودن نعمت های طلب کرده را نیز می خواهد و البته معصوم مورد زیارت را نیز شفیع خود قرار می دهد

    amooze.blog.ir

    خوب بود ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی