نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

عناصر لید

پنجشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۴:۳۹ ب.ظ

هفت سوال کِی، کجا، چگونه، چرا، چه چیزی، چه کسی، که چه سوالاتی هستند که میتوانند به شما در دستیابی به آنچه که باید در لید خود بنویسید، کمک کنند. شما باید بتوانید در هر تنظیم لید، عناصر مهمتر را نیز تشخیص دهید.

کِی: زمان یکی از مهمترین عناصر در گزارش یک رویداد است. بنابراین اگر تشخیص دادید خبری وابستگی شدیدی به زمان دارد، حتما باید زمان آن را در لید قید کنید.

کی داستان اتفاق افتاده است؟ کی پایان یافته است؟ و کی لحظات حساس ماجرا رخ داده است؟

برای مثال در خبرهای ورزشی یکی از مهمترین عناصری که در لید به آن پرداخته میشود، زمان رخ دادن ماجرا است.

کجا: رخداد بعضی خبرها بستگی بسیار زیادی به مکان وقوع آن دارد. حتی در گزارش ها و مصاحبه هم این موضوع گاهی اهمیت پیدا میکند. میتوانید در همان ابتدا مخاطب را با خود به مکان مورد نظر ببرید و او را از این طریق با خود همراه سازید.

چگونه: گاهی خبری قبلا منتشر میشود و شما دیگر اولین منبع انتشار دهنده آن نیستید. در اینجا توضیح چگونگی رخداد علاوه بر توضیح آنچه رخ داده است، میتواند به شما کمک بزرگی کند.

چرا؟ فرض کنید خبری اتفاق افتاده است و شما پیرامون آن مصاحبه یا گزارش گرفته اید. در برخی مواقع شاید یکی از بهترین لیدها، پرداختن به چرایی وقوع خبری است که شما پیرامون آن مصاحبه و گزارش تهیه کرده اید. چرا این واقعه رخ داد؟ و ...

چه چیزی: سوالاتی مانند چه چیزی در حال رخ دادن است؟ چه اتفاقی افتاده است؟ چه اتفاقی ممکن است رخ بدهد؟ و ... میتوانند برای مخاطب جذاب باشند و شما باید بتوانید با تشخیص درست خود، از آن ها در لید استفاده کنید.

چه کسی: آنچه افراد میگویند یا انجام میدهند، خود میتواند خبر باشد. در این گونه خبرها که شخصیت در آن حرف اول را میزند، باید بر روی شخص متمرکز شد.

که چه: سوال مهمی است. خیلی ها پس از شنیدن یا خواندن خبرها میپرسند "خوب که چه؟" بنابراین اگر به دنبال ارائه اخبار و اطلاعات هستید، شما هم باید این سوالات را از خود بپرسید. این کار ارزش کار شما را بالاتر خواهد برد.

چرا باید خوانندگان یا بینندگان به این داستان یا خبر یا هر چیز دیگر توجه کنند؟

این داستان چگونه میتواند با زندگی مخاطبان ارتباط پیدا کند؟

چرا مردم باید این را بدانند؟

چرا این داستان مهم است؟ و ...





  • کانون نشریات

لید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی