نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

13 نکته ساده در مصاحبه

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۱۶ ب.ظ

1- هیچ‌گاه سوال‌های خود را قبل از انجام مصاحبه در اختیار مصاحبه شونده قرار ندهید. محورهای بحث را می توانید با فرد مصاحبه شونده در میان بگذارید

2- به موقع خود را به محل مصاحبه برسانید. هیچ چیز بدتر از این نیست که با بدقولی مصاحبه شونده را منتظر بگذارید.

3- به مصاحبه شونده احترام بگذارید. چه رئیس جمهور باشد، و چه فردی که مسئول نظافت و جمع آوری زباله ها است.

4- در شرایط عادی کنترل محل باید در اختیار شما باشد. این مصاحبه شما است و اگر محل انجام مصاحبه بیش از حد شلوغ است، یا افراد زیادی در رفت و آمد هستند و این باعث حواس پرتی می شود، مسئولیت آن با شما است.

5- قبل از انجام مصاحبه تحقیقات خود در مورد سوژه و فرد مصاحبه شونده را کامل کنید اما همه اطلاعات بدست آمده را در سؤال های خود انباشته نکنید. خود را جای مخاطب بگذارید، اگر مخاطبان حضور داشتند چه سؤال‌هایی می پرسیدند؟

6- مهم ترین سؤال ها را در ابتدای مصاحبه بپرسید. اگر در انتهای مصاحبه فرد را با سوال های مهم خود تحت فشار قرار دهید، او راحت تر می تواند به بهانه کمبود وقت، مصاحبه را به پایان برساند.

7- در تمام مدت ارتباط چشمی خود را با مصاحبه شونده حفظ کنید. از تکان دادن بیش از اندازه سر به علامت تایید خودداری کنید. معمولا زمانی که با فردی مشغول صحبت هستید کمتر این کار را می کنید، بنابراین به هنگام مصاحبه نیز در این کار زیاده روی نکنید.

8- سوال های اصلی را همیشه به خاطر داشته باشید: چه کسی؟ چه چیزی؟ کجا؟ چه وقت؟ چرا؟ و چگونه؟

9- سوال های کوتاه بهتر از سوال های بلند هستند. هرچه جزئیات سوال ها را بیشتر کنید، مصاحبه شونده سختتر می تواند به تمام آن ها پاسخ دهد. مستقیم و صریح سوال های خود را مطرح کنید اما در عین حال مواظب باشید گستاخی هم نکنید.

10- از صحت اطلاعات و آماری که دارید مطمئن شوید. هیچ چیز بدتر از این نیست که مصاحبه شونده بگوید اطلاعات شما غلط است.

11- سعی کنید بیشتر گوش دهید. ممکن است مصاحبه شونده بخواهد از فرصت ایجاد شده استفاده کند و چیزی بگوید که در میان سوال های شما نیست.

12- اگر مصاحبه شونده از پاسخ خود به سوال خاصی ناراضی است و از شما می خواهد مصاحبه را تکرار کنید، تسلیم خواسته او نشوید - مگر این که اشتباهی در مورد اطلاعات و آمار رخ داده باشد و یا واقعا پاسخ به گونه‌ای باشد که باعث گیج شدن مخاطب شود.

13- در پایان مصاحبه، بدون توجه به سختی های هماهنگی و انجام آن، از فرد مصاحبه شونده به خاطر این که وقت خود را در اختیار شما قرار داده است تشکر کنید.


منبع: روزنامه نگاری - جالدیپ کاتوالا، ترجمه محمد امین خرمی mediahelpingmedia.org
  • کانون نشریات

نظرات  (۱)

  • سید علی غضنفری
  •  باسلام
    وب بسیار خوبی است به من هم سر بزن.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی