نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

بخش های سرمقاله

پنجشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۹ ب.ظ

سرمقاله؛ مقاله اصلی روزنامه است که اصولا در صفحه اول و گاهی در صفحات داخلی مطبوعات منتشر می شود و آن مقاله ای است که به مهمترین رویداد و خبری می پردازد که نزد اکثر مخاطبان نیز اهمیت زیادی دارد.

الف - مقدمه؛

درمقدمه، پیشنهاد یا ایده ای به صورت کوتاه مطرح خواهد شد یا این که رویدادی که نزد خواننده با اهمیت بوده (وهست) توصیف می شود. دراین بخش، مخاطب را با موضوع آشنا می‌سازیم و ذهنیت وی را برای خواندن مطلب آماده می کنیم .

از دیگر اهدافی که این بخش از سرمقاله دنبال می‌کند؛  یادآوری رویداها‌ی بااهمیت به مخاطب است، با نوشتن یک مقدمه خوب، قطعا خواننده به طرف مطلب تمایل پیدا خواهد کرد.

ب - محتوا؛

این بخش از سرمقاله شامل، آوردن اسناد و بهانه هایی برای تقویت فکر و ایده اصلی مطلب، دادن اطلاعات، آمار و حقایقی در رابطه با موضوع، دادن سابقه تاریخی و بررسی جنبه های مختلف سوژه است.

ج - پایان.

این قسمت؛ خلاصه ای از  ایده مطرح در سرمقاله و دیدگاه نشریه، دعوت خواننده برای پیدا کردن راه حل و ترغیب و تشویق مخاطب را در می گیرد.


منبع:

صفحات 129، 130، 134 و 135  کتاب" هونه‌ری روژنامه نووسی " اثر کاروان علی ، نویسنده روزنامه های کردستان نوی و ئاسو ی کردستان عراق

 - ترجمه از کردی: ابراهیم محمدحسینی ، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی.

 

  • کانون نشریات

سرمقاله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی