بایدها و نبایدها در تیتر
1- تیتر نباید شعار باشد
مثال:
در پی تحولات مهم در بخش نفت و گاز کشور، پالایشگاه ولی عصر آماده بهره برداری شد
کنگان؛ عظیم ترین پالایشگاه گاز خاورمیانه
این تیتر شعار است. بهتر بود به شکل زیر نوشته میشد:
عظیمترین پالایشگاه گاز خاورمیانه در کنگان به بهره برداری رسید
این تیتر تنها سه کلمه بیشتر دارد؛ با این حال رسا، روشن و بیانکننده اصل واقعه و رویداد است و تأثیرگذاری آن بر روی مخاطب به مراتب بیشتر است.
2- تیتر باید قابل فهم باشد
آیا تیتری که مقابل روی ما قرار دارد با یک بار مشاهده و مطالعه قابل فهم است؟ اگر نیست بهتر است به گونه ای دیگر نوشته شود.
مثال:
توسط دیوان عدالت اداری
رأی لغو امتیاز نشریه پیام دانشجو باطل شد
هیچ مخاطبی با یک بار خواندن مفهوم این تیتر را درنخواهد یافت. بهتر بود تیتر به شکل های زیر نوشته میشد:
دیوان عدالت اداری اعلام کرد
نشریه پیام دانشجو میتواند منتشر شود
یا
رأی دیوان عدالت اداری اعلام شد
امتیاز نشریه «پیام دانشجو» همچنان معتبر است
3- رعایت ایجاز در تیتر
تیتر با درنظر گرفتن محتوا، هر قدر کوتاهتر نوشته شود، بهتر است. این تیترها علاوه بر زیبایی، به برداشت مخاطب از پیام و ماندگاری آن در ذهن خوانندگان تأثیر مثبت دارد.
مثال:
روزنامه خراسان: تجزبه ذیقیمت
این تیتر پس از صحبت های رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته ای در صفحه یک روزنامه آورده شده بود.