نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

ستون نویسی

پنجشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷ ب.ظ

ستون نویسی در روزنامه‌نگاری، امروزه یکی از هنرهای ارزشمند محسوب می‌شود. اکنون دیگر همه‌ مخاطبان، هر روز صبح مشتاق مطالعه‌ ستون موردعلاقه‌ خودشان هستند... ستون‌ها مختص یک صفحه‌ خاص نیستند و در هر صفحه‌ای با توجه به نوع مطالب آن، می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. مثلاً صفحه‌ ورزشی، یک ستون ورزشی و صفحه‌ هنری نیز یک ستون هنری را در خود جای می‌دهد.

هر ستون هر صفحه را یک نفر باید بنویسد. این ستون باید سبک خاص خودش را داشته باشد.

ستون‌ها باعث افزایش حس پویایی و سرزندگی روزنامه‌ها می‌شوند؛

از طرف دیگر بسیاری از روزنامه‌های پُرتیراژ، ستون‌های پُرمخاطب را از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای می‌خرند و به این وسیله به جذب هرچه بیشتر و بیشتر مخاطب می‌پردازند   .

تعریف ستون نویسی

ستون یکی از هنرهای روزنامه‌نگاری است که هدف آن، رساندن اطلاعات و آگاهی‌های ویژه‌ای است و یا این‌که دیدگاه خاص نویسنده را در باره‌ موضوعی خاص بیان می‌کند. ستون‌ها مکان مشخص خود را در روزنامه‌ها و مجلات دارند. در یک تعریف دیگر می‌توان گفت:

بخش مشخصی از یکی از صفحات روزنامه است که به یک نویسنده‌ توانا اختصاص می‌یابد و نام نویسنده [یا نام مستعار او] بر بالای آن نوشته می‌شود.

‌مشخصات ستون‌

1ـ ستون نویسی در روزنامه عبارت است از تبیین و یا تجزیه و تحلیل یک مسأله و بیان دیدگاه خاص نویسنده به‌روشی اصولی و راهنمایی مخاطب از طریق تجربه‌ها و تفکرات مشخص نویسنده. ستون‌ها به قلم نویسندگان توانا، روزنامه‌نگاران و یا افراد باتجربه در مسائل زندگی و دیگر علوم انسانی به رشته‌ تحریر درمی‌آیند.

2ـ ستون‌ها مسائل بسیار متنوعی از سیاست داخلی و خارجی گرفته تا کوچک‌ترین احساسات و آرزوهای بشری را در بر می‌گیرند.   

ویژگی‌های ستون‌

مهم‌ترین ویژگی‌های ستون‌های روزنامه عبارتند از:

1ـ ستون‌ها دو عنوان متفاوت دارند که یکی از عنوان‌ها ثابت و دیگری متغیر است. نویسنده عنوان ثابتی را برای ستون‌اش در نظر می‌گیرد ـ (مثلاً عنوان «با صدای بلند») ـ و سپس برای هرکدام از ستون‌ها  نیز متناسب با نوع موضوع آن، عنوان دومی (متغیر) را انتخاب می کنند.

2ـ لازم نیست که نویسنده‌ ستون، حتماً یکی از کارکنان روزنامه باشد، اما لازم است که وی بر اصول و فنون روزنامه‌نگاری تسلط کافی داشته باشد.

4ـ تحقیقات نشان داده که اغلب مخاطبان به ستون خاص یک نویسنده عادت می‌کنند و روزنامه یا مجله را به‌خاطر همان ستون می‌خرند.

انواع ستون‌

1ـ ستون‌هایی که به امور کلی می‌پردازند و مسائل فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی را از زاویه‌ای که برای مخاطب مهم است، مورد بررسی قرار می‌دهند.

2ـ ستون‌هایی که با دیدی انتقادی و با نوعی طنز سیاه، مسائل اجتماع را به بوته‌ نقد می‌کشند.   

3ـ ستون‌هایی که به پرسش و پاسخ مخاطبان می‌پردارند و یا نامه‌های مخاطبان را در آن منتشر می‌کنند.

4ـ ستون‌هایی که درواقع نوعی گفت‌و‌گوی خاص نویسنده با خود (مونولوگ) و یا با دیگران است و نویسنده به این وسیله به بیان دیدگاه‌های خود در موضوع مشخصی می‌پردازد.

5ـ ستون‌هایی که تنها با هدف سرگرم‌کردن مخاطب نوشته می‌شوند.


چند نمونه

آقای رئیس جمهور کلانشهرها را دریابید (اجتماعی) - روزنامه خراسان - سید جلال فیاضی - عضو شورای شهر، مدیرمسئول سابق روزنامه شهرآرا و رئیس دانشکده خبر


فصل هشتم کتاب «هونه ری رؤژنامه نووسی» ، دانا حبیب کرکوکی، مترجم: سمیره احمد، عراق ، شهر هولیر، انتشارات مکریانی ، چاپ اول 2008،  صص157 الی 169.

- ترجمه از کردی: ابراهیم محمد حسینی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی.

  • کانون نشریات

ستون نویسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی