نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

کاربرد تیتر و سوتیتر در صفحه آرایی

دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۵۰ ق.ظ

کاربرد تیتر در مجله  مانند تصویر پردازی است. یعنی نوع آرایش و اندازه حروف تیتر باید برای موضوعی که شرح می دهد مناسب باشد.

در مجله ها معمولا از تیتر های کوتاهتر استفاده می شود. در حقیقت یک تیتر ده حروفی در مجله، کمی غیر عادی است واندازه حروف تیتر باید آنقدر بزرگ باشد که توجه خواننده را به خود جلب کند. همچنین فضای سفید زیاد و مناسبی در اطراف صفحه باید باشد تا با تقابل در صفحه، باعث جلب توجه بیشتر می شود. روشهای متنوعتری از کاربرد تیتر در صفحه رایج است برای انتخاب اندازه تیتر با توجه به اهمیت مطالب یا خبر، چند نکته  را باید در نظر داشت:

الف ـ پهنای تیتر (یک ستونی....) چقدر باشد؟

ب_ تیتر چند سطری باید باشد؟

ج- تعداد حروف تیتر چند است؟ و اندازه آنها در ستونها و سطرها چقدر باید باشد؟

ساده ترین تیتر  یک خطی است. ولی اکثر تیترها طولانیتر از آن هستند که در یک خط جای بگیرند. تیتر ها را معمولا با شکلهای هندسی خاصی در داخل ماکت صفحه قرارمی دهند. تیترها را از نظر تعداد ستون و سطر می توان به تیتر یک ستونی یک سطری، یک ستونی چند سطری، یک سطری سراسری، و چند سطری سراسری تقسیم کرد. شکلهای دیگر آرایش تیتر،  پلکانی، هرم وارونه،  مثلثی، نامساوی و متمرکز، نامساوی  و متمایل به راست و متساوی الاضلاع یا نامساوی  و امثال آن آرایش کرد.

تیتر مجله را می توان در هرجای صفحه به کار برد به شرطی که قدرت کافی برای جلوه در فضای سفید را از نظر اندازه داشته باشد. سوتیتر بعد از تیتر، دومین متنی است که توسط خواننده مطالعه می شود. سوتیتر به لحاظ حروف کوچکتر از تیتر،  ولی بزرگتر از متن  اصلی است و وظیفه آن توسعه  و توضیح ایده  بعد از تیتر است و در قاعده  توجه بیشتر  به پیام یا مطلب را باعث می شود.بنابراین، سوتیتر باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا توجه لازم را در متن  مطالب ایجاد کند.


منبع: بلوچ ارتباط / نسرین بنیادی

  • کانون نشریات

نظرات  (۱)

سلام دوست خوبم - وب بسیار خوبی داری

ما چهار تا دانشجوی رشته کامپیوتر هستیم و برای تامین خرج و مخارج تحصیلمون یک سایت آپلود فایل راه اندازی کردیم ، تا انسانهای شریفی مثل شما فایلهاشونو توش آپلود کنن و سایت بازدید بگیره و بتونیم تبلیغات و درآمدزایی کنیم .

ما به حمایت امثال شما نیازمندیم لطفا سری به سایت ما بزنید و اگر لایق دیدید از سایت ما استفاده کنید .

http://megauplod.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی