نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

شیوه های شروع مقاله

شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۳۵ ب.ظ

1- ساده، مستقیم و خبری:

نویسنده در ابتدا به موضوع یا خبری که در مورد آن نظرش را بیان میکند، میپردازد. و در یک جریان منطقی با نتیجه گیری مقاله را به پایان می‌برد.

مثال:

قانون جدیدی برای مطبوعات وضع کرده‌اند که من هنوز شأن نزول آن را نمی‌دانم. اگر سمع قبول و همدلی و تفاهمی وجود نداشته باشد با قانون قدیم هم می‌شد خیلی کارها را کرد و اگر پای‌بست درست نباشد، قانون جدید هم دردی را دوا نمی‌کند...

نگین - اردیبهشت57 - محمود عنایت

2- نقل قول و اقتباس از افکار و عقایدد دیگران:

نویسنده با یک جمله یا بند از نوشته یا افکار مشاهیر علمی، ادبی، مذهبی و ... مقاله را آغاز می‌کند. ممکن است نقل قول از یک فرد غیر مشهور و عادی هم باشد. آنچه مهم است این است که نقل قول جذابیت لازم را ایجاد کند.

مثال:

لوئیس ممفورد محقق و تاریخ‌دان بزرگ، بحث می‌کرد که رم به دلیل عدم کاردانی سیاسی یا مشکلات اقتصادی یا حتی بر اثر حملات بربرها سقوط نکرده است. بلکه بر اثر از بین رفتن معانی اصیل زندگی و ایمان در بین مردم سقوط نموده است. ممفورد میگوید رم بر اثر بربریت (وحشی‌گری) درونی سقوط کرده است.

آیا واقعا فاصله تاریخی زیادی بین رم و امریکا وجود دارد که نشود گفت کلمات ممفورد در مورد امریکای امروز نیز تا حدی صحت دارد؟...

واشنگتن پست - 30 مه 1993 - نورمن لیر

3- امثال و حکم (مثل،حکایت،روایت):

مطالعه و جمع آوری این نکته ها به مقاله نویس در ارایه به موقع آن ها کمک میکند.

مثال:

روزی چند بچه مقداری گردو بردند پیش ملانصرالدین که میان ایشان تقسیم کند. ملا گفت تقسیم خدایی میخواهید یا تقسیم بشری. طبیعی است که بچه ها تقسیم خدایی را بخواهند، زیرا خدا از همه بالاتر است. گفتند تقسیم خدایی. ملا به یکی سی تا داد، به دیگری سه تا و به یکی دیگر یکی. به دیگری هم هیچ نداد و به یکی یک سیلی آبدار زد و او را با اردنگی از میان جمع بیرون انداخت. گفتند ملا این چه تقسیمی است؟ گفت خودتان خواستید، گفتند تو گفتی من تقسیم خدایی میکنمف گفت مگر خدا جز اینطور بین بندگانش تقسیم کرده است؟ یکی را میدهد صدناز و نعمت- یکی قرص جوی آلوده با خون. این نیابد همی به رنج پلاس و آن نپوشد همی ز ناز پرند.

من وقتی تاریخ میخوانم و به گذشته این مملکت نگاه میکنم میبینم همیشه دولت در ایران این کار را کرده برای این که خود را قائم مقام خدا در میان خلق دانسته است...

ضمیمه ویژه کیهان - 20 تیتر 1355 - عبدالرحمن فرامرزی

4- شعر:

آوردن مصرع، بیت یا ابیاتی در ابتدای مقاله میتواند در کمترین واژه ها بیشترین معنا را بیاورد. البته شعر، ضرب‌المثل، حکایت و روایت در متن مقاله هم برای قدرت بخشیدن به استدلال و نظر ارائه شده موثر است. باید توجه داشت که استفاده بجا و درست از شعر، مثل و حکایت، شرط لازم است.

مثال:

این مثل بشنو که شب دزدی عنید         در بن دیوار حفره می‌برید

نیم بیداری که او رنجور بود                   طقطق آهسته اش را میشنود

رفت بر بام و فرود آورد سر                   گفت او را در چه کاری ای پدر؟

خیر باشد نیمشب چه میکنی؟             تو کئی؟ گفتا دُهّل زن ای سنی

در چه کاری؟ گفت میکوبم دهل            گفت کو بانگ دهل؟ ای بو سبل

گفت فردا بشنوی این بانگ را               نعره ی واحسرتا وا ویلتا

                                                                                           مثنوی معنوی دفتر سوم

ماجرای واترگیت هم در حقیقت بدین گونه آغاز شد. با این تفاوت که قهرمان داستان مولوی میدانست که بازتاب عمل او از فردای آن روز بصورت نعره‌ی واحسرتا و واویلتا بروز خواهد کرد، اما آقای جیمز مک کورد و همکارانش هرگز گمان نمیکردند که دستبرد آنها به ساختمان واترگیت واکنشی چنین پرغوغا در دنبال داشته باشد...

نگین - مقاله 20 - محمود عنایت

مثال

اولین نامه تبریک که رسید یادم آمد که هشت سال تمام از انتشار نگین میگذرد. با این شماره وارد نهمین سال میشویم. یعنی سرگذشتی که در نیمه اول خرداد سال 1344 شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

اشک عارف ز سرگذشت و گذشت        صد چنین سرگذشت میگذرد

5- وصفی:

آنهایی که قلمشان دارای قدرت تصویرپردازی و تشریح است معمولا از چنین روشی برای شروع مقاله استفاده میکنند.

مثال:


لازم به ذکر این نکته است که از تلفیق روش های یاد شده نیز میتوان به تکنیک تازه ای دست یافت و یا با خلاقیت روش جدیدی را خلق کرد. برای مثال روش مستقیم را با روش توصیفی تلفیق کرد. در هر حال شروع مقاله عامل جذب خواننده به مقاله است.

نویسنده باید بنیدیشد که یک پرسش در اول مقاله شروع خوبی است یا سابقه موضوع را بیان کردن و یا مقایسه ای بین دو موضوع را مطرح نمودن.


منبع: مقاله نویسی در مطبوعات - حسین قندی

  • کانون نشریات

شیوه های شروع مقاله

سرمقاله

نظرات  (۱)

  • مجله اینترنتی پامپا
  • حیات آدمی در دنیا همچون حبابی است در سطح دریا .
    جان راسکن
    مجله اینترنتی پامپا
    http://magazine.pampa.ir

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی