نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

سماجت در مصاحبه

سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۰۴:۰۰ ق.ظ

اگر هنگام مصاحبه، مصاحبه شونده نخواهد به سوال شما جواب دهد یا از جواب دادن طفره رود و جواب مناسبی به شما ندهد، شما چه خواهید کرد؟

برای پاسخ به این سوال چند راه را به شما پیشنهاد میکنیم:

1- مصاحبه کنندگان غیر حرفه ای در این شرایط قید سوال را میزنند و به سراغ سوال بعد میروند. اما این اشتباه است. این برای شما چیزی شبیه به همان شکست است، مگر این‌که به عمد این کار را انجام داده باشید تا بعدا باز آن را مطرح کنید.

شما آنجا هستید که مصاحبه بگیرید، بنابراین دوباره سؤال را مطرح کنید. ممکن است این بار کمی با ملایمت بیشتر و به صورت غیرمستقیم بتوانید سؤال را بپرسید و به جواب برسید.

به او بگویید که این فرصتی مناسب برای روشن شدن قضایا و رفع شایعات است. سعی کنید ضمن سماجت، از هر نوع تاکتیکی که می‌توانید استفاده کنید و با خوش‌رویی مصاحبه شونده را به حرف بکشانید.

2- زمانی است که شما با چند سوال اولیه متوجه میشوید که فرد تمایلی به پاسخ دادن به سوالات ندارد. این این شرایط موقعیت سؤال‌ها را به گونه‌ای تغییر دهید که فکر می‌کنید مصاحبه شونده تمایل دارد در مورد آن ها صحبت کند. اجازه دهید صحبت‌هایش را ادامه دهد. اگر مناسب است، کمی خنده هم به بحث اضافه کنید. زمانی که یخ صحبت‌های فرد باز شد، به سراغ سؤال های اصلی بروید.

3- اگر مصاحبه شونده در مورد آمار و ارقام عدد دقیقی را نمیگوید، میتوانید از حدس زدن استفاده کنید و به این طریق او را وادار به قبول یا رد گفته خود کرده و از این طریق به واقعیت نزدیک شوید.

4- گاهی اوقات لازم میشود شما نارضایتی خود را از عدم پاسخ مناسب اعلام کنید. این کار میتواند با عدم یادداشت برداری، بی‌تفاوت بودن نسبت به صحبت های فرد و در مراحل بعدتر اعلام این نارضایتی به شیوه های مختلف انجام شود.

برای مثال:

«من جدا امید داشتم در مصاحبه با شما چیزی بهتر از این ها دستگیرم شود.»

5- در مواقع لزوم میتوانید تهدید مخاطب را نیز تجربه کنید. بدین ترتیب که به او بگویید عدم پاسخگویی او را در رسانه خود منعکس خواهید کرد. البته این به اعتبار رسانه شما نیز بستگی دارد.

6- و در آخر میتوانید از تکنیک شایعه نیز استفاده کنید. البته فراموش نکنید که برای این کار، از قبل باید شرایط را فراهم کرده باشید. 

برای مثال:

«اما من شنیده‌ام که، شرکت شما به شدت تحت حمایت نمایندگان دمکرات مجلس است.»

در این‌جا اگر اطلاعاتی در این زمینه داشته اید و اینگونه صحبت کرده باشید، فرد دو راه دارد، یا قبول می‌کند و یا تکذیب. حتی در صورت تکذیب باز هم جا برای ادامه صحبت در این باره وجود دارد.


منبع: همشهری

  • کانون نشریات

تکنیک های مصاحبه

مصاحبه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی