تیتر در نشریات 2
تیتر در خبر نکته مهم خبر را برجسته،و مخاطب را به خواندن خبر جذب کند.
نویسنده تیتراگر قادر به تشخیص درست این دو عنصر باشد، حالا باید بتواند با سادهترین و کوتاهترین واژهها (ایجاز) حرفش را درتیتر به مخاطب برساند. البته برای آنکه بتواند،همین کار ساده را انجام دهد، باید نگاهش خلاقانه و سابقه و تجربه لازم را هم در امر تیترزنی داشته باشد.
مشخصات یک تیتر خوب:
ساده، روان و شفاف باشد.
اگر آهنگین باشد، بهتراست.
بهتر است کوتاه باشد. تیترهای کوتاه اغلب-نه لزوما- بهتراز تیترهای بلند هستند.
قواعد تیتر مناسب در چهارضلعی «ارتباط، سادگی، شفافیت و جذابیت» خلاصه میشود
روزنامهنگار حرفهای گاهی هنگامی که رویداد در حال وقوع است، تیترش را
پیدا میکند، برخی مواقع قبل از نوشتن متن خبر، یا قبل از پاکنویس کردن آن
به تیتر دست پیدا میکند، برخی مواقع در یک مصاحبه مطبوعاتی، در حالیکه
مصاحبه شونده در حال بیان مطلبی است، خبرنگار با خود میگویم «هی! تیتر رو
پیدا کردم» ولی به کسانی که تازه وارد این حرفه شدهاند یا دانشجویان
روزنامه نگاری که تازه میخواهند وارد بازار کار شوند توصیه میشود که حتما
خبر را بنویسند، بعد اقدام به تیتر زنی کنند،
تیتر بدون فعل به ویژه برای مطالب خبری غلط است.