طراحی لوگوی نشریه
همیشه قبل از اقدام به طراحی گرافیک نشریه، لازم است شخصیت و هویت نشریه مشخص شود و سپس براساس آن یونیفرم آن طراحی گردد.
اسم نشریه مهمترین شناسه ان است که باید متناسب با هویت نشریه طراحی شود.
در حقیقت لوگو نشریه باید علاوه بر زیبایی، خوانایی، تأثیرگذاری بالا و قدرت پیام رسانی درست با شخصیت نشریه نیز هماهنگی کامل داشته باشد.
برای مثال در طراحی لوگوی یک نشریه سیاسی، باید شخصیت آن مشخص شود که میخواهد یک نشریه قانونمند باشد یا یک نشریه منتقد یا وابسته به یک جناح خاص و یا ... .
مثال دیگر میتواند در مورد یک نشریه طنز باشد. میتوان شخصیت مجله را به گونهای تعریف کرد که او فردی شوخ طبع مانند بهلول است. اما جدی حرف میزند و در تلاش است که مسائل روز را تحلیل نماید. او به دنبال مسخره کردن اتفاقات نیست، اما جنس و نوع نگاهش نقادانه و طنز است. یا اینکه طنز مورد نظر با ایجاد تمسخر همراه است یا در آن قرار است به نوعی به افراد مختلف با نگاه طنز نقادانه پرداخته شود. هر کدام از اینها میتواند در طراحی لوگو و گرافیک نشریه تأثیرگذار باشد. وقتی مطالب جدی است، پس باید در طراحیها به دنبال شکلی از شوخیها بود که طنزگونه باشد. از کاریکاتور و تصویرسازیهای بیشتر استفاده کرد تا شخصیت نشریه را نشان دهد. البته بخش مهمی از کار بر عهده تحریریه است تا در انتخاب تیترها بتواند آن حس را بهتر انتقال دهد. این کار باید قبل از طراحی لوگوی نشریه صورت پذیرد و برای طراحی به طراح گفته شود.
پس از تعیین شخصیت و طراحی لوگوی نشریه، نوبت به طراحی دیگر اجزای گرافیکی میرسد.
بهتر است این کار با الهام از لوگو انجام شود واجزای یونیفرم با طراحی لوگو هماهنگ باشد؛
در واقع فرم و نوع لوگو در طراحی و خلق دیگر اجزا به عنوان یک الگو مورد توجه قرار گرفته شود
برای مثل نیم دایرههایی که در لوگوی مجله خانواده همشهری طراحی شده، در اشکال صفحات مجله هم به کار گرفته شده است.
منبع: همشهری