عناصر خبری
سه شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۷:۰۰ ق.ظ
ارزش های خبری خبرها را شکل میدهند و عناصر خبری آن ها را به نمایش میگذارند.
هر اندازه عناصر خبری کاملتر باشد، خبر برای مخاطب جذاب تر خواهد بود.
عناصر خبری:
کی؟ کِی؟ کجا؟ چه؟ چرا؟ چگونه؟
خبرنگار باتجربه سعی میکند هنگام تهیه خبر از یک رویداد، تمامی این شش عنصر را در خبر خود بگنجاند. آوردن همه این عناصر در خبر، وزن خبر را افزایش میدهد و تصویر جامعی از خبر ارائه میدهد.
رابطه بین ارزش های و عناصر خبری:
کی؟ >>> شهریت
کِی؟ >>> تازگی
کجا؟ >>> مجاورت
چه؟ >>> دربرگیری، شگفتی، فراوانی
چرا؟ و چگونه؟ >>> تحلیل و توصیف
عناصر خبری به منظور جذب مخاطب، در تیترها و آغاز خبرها درج و استفاده میشوند.
معمولا از بین عناصر خبری، جذاب ترین عنصر در لید خبر به کار میرود. البته باید توجه داشت که جذابترین عنصر به معنی مهمترین عنصر نیست.
منبع: همشهری