نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

سبک داستانی

سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۳، ۰۲:۱۵ ق.ظ

تنظیم خبر به سبک روایی– داستانی (narrative)  شبیه داستان کوتاه است. در این سبک نویسنده دقیقا از تمام تکنیک های قصه‌گویی (شخصیت پردازی، صحنه آرایی ، موقعیت ها و نقطه اوج ) بهره می‌برد با این تفاوت که همه آنچه را که می گوید حقیقت دارد و بر عکس داستان و رمان ذهنی نیستند.

بهترین کاربرد آن زمانی است که شما یک خبر مهیج (dramatic story)  برای گفتن دارید. در این گونه خبرها گزارشگر به بیان جزئیات می پردازد و کردار مردم را به نمایش می گذارد.

سبک روایی همچنین شامل نقل قول هایی است که  شبیه دیالوگ هستند.

خبر به سبک داستانی اصولا یک شروع جذاب و یک پایان بیادماندنی و تاثیرگذار دارد.و در بخش میانی، داستان خبر به شکل روایی تداوم می‌یابد.

خبر به سبک داستانی با یک روایت شروع می‌شود و با تمرکز بر روی آن، اهمیت موضوعی خبر را برای خواننده بیان میکند. سپس در بدنه خبر با تمرکز بر توالی و گفتمان داستانی توسط شخصیت های درون خبر آن را پی میگیرد.

لید در خبر به سبک داستانی با نکاتی از این قبیل شروع می شود:

۱-       با یک نکته احساسی
۲-       یک لحظه گیرا و جذاب
۳-       یک برخورد مهم 
۴-       یا یک روایت

سبک داستانی مانند دیگر سبک‌های خبری مدرن دارای پایان غیر قابل حذف است، بسیاری از خبرنگارانی که این سبک را برای تنظیم خبر خود در نظر می‌گیرند، قبل از هر چیز شروع و پایان آن را می‌نویسند و سپس پازل وسط را پر می‌کنند.


منبع: وبلاگ علوم ارتباطات و روابط عمومی/ نوشته احمد توکلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی