نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

چند نکته برای خبرنویسی

جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۲۷ ب.ظ

تیتر، لید، متن و هر آنچه که یک خبر را شکل می دهد زیر و بم هایی دارد که اگر می خواهید در حرفه خود حرفی برای گفتن داشته باشید باید آنها را بیاموزید و به کار ببرید.

چند نکته در این خصوص میتواند کمک کننده باشد:

1- خبر باید حرفی برای گفتن داشته باشد:

رای همراه کردن مخاطب تنظیم درست شرط لازم اما کافی نیست، ضروری است ابتدا خبرتان گوشت داشته باشد، یا به عبارت دیگر حرفی برای گفتن داشته باشد. اگر شما یک خبر بی‌خاصیت را به بهترین تنظیم کننده خبر بدهید‌ و او هم وقت کافی برای آن بگذارد، باز هم کار موفقی تولید نخواهد شد.

2- کدام سبک تنظیم خبر:

خبرنگار حرفه‌ای ابتدا باید سبک‌های مختلف را بشناسد، و سپس با کار و تلاش، تمرین و توجه به معیارهای تولید حرفه‌ای، کارکرد هر موضوع را در سبک متناسب خود پیدا کند. البته این موضوع کمی هم ذوقی است، لذا برخی که نگاه و قلم خلاقانه‌تری دارند، در این زمینه موفق‌تر هستند.

3- سبک‌های جدید میتواند بهتر باشد:

سبک تا حدودی محتوا را به خبرنگار تحمیل می‌کند. سبک‌های جدید براساس نیاز روز‌آمد کردن خبر ایجاد شده‌اند. در نتیجه رسانه‌هایی که خبرنگارانی دارند که با سبک‌های جدید‌تر ،خبر خود را تنظیم می‌کنند، بدون تردید خبر را هم بهتر جست‌و جو می‌کنند و هم بهتر می‌بینند.

4- سبک مناسب:

در کل نمی‌توان سبک خاصی را به عنوان سبک مناسب نام برد، هر خبری متناسب با موضوع و جنسی که دارد سبک خاص خودش را می‌طلبد.

5- خبرنویسی برای رسانه های مختلف:

خبرنویسی در تمام رسانه‌ها یک اصول مشترک دارد مثل رعایت ایجاز، پاسخ دادن به عناصر خبری، توجه به ارزش‌های خبری و .... یا سبک مشترک میان رسانه‌ها را شاید بتوان به قطعیت هرم وارونه دانست. در عین حال هر رسانه‌ای بسته به کارکردی که دارد، الزاماتی را نیز به روزنامه‌نگاران تحمیل می‌کند.

مثلا در رسانه‌‌هایی مثل رادیو و تلویزیون ما با صدا، تصویر، نور، رنگ،‌ و دیگر ملزومات آن روبرو هستیم، نقش گوینده‌ و آوای صوت،‌ برخی جزئیات را هنگام تنظیم به ما تحمیل می‌کند. در فضای وب باز هم سبک هرم وارونه و ساعت شنی بیشترین کاربرد را دارند.

شما در وب نویسی در چهار پاراگراف اول باید همه نکات مهم را به مخاطب بگویید. در خبرنویسی آنلاین ما با «خلاصه متن» روبرو هستیم و نه «لید». خلاصه متن یعنی این‌که در ابتدای خبرمان به مخاطب بگوییم چه  کسی؟ چه وقت؟ کجا؟ چه کار کرده است، موضوع از چه قرار است؟ به عبارتی«اصل داستان چیست؟» سپس در پاراگراف‌های بعدی به جزئیاتی که کمتر اهمیت دارد وارد شویم.

6- اعدام هرم وارونه:

می‌گویند، سبک «هرم وارونه» میخ تابوت روزنامه‌نگاران است، وقتی فضای وب چشم‌انداز جدیدی پیش روی روزنامه‌نگاران گشود، خیلی‌ها گفتند «نرم خبرها» داستان مرگ «هرم وارونه» را کلید خواهند زد. ولی دیدید که نشد و مطمئن باشید که بعد از این هم نخواهد شد؛ با وجود این می‌خواهم در پاسخ به سوالتان بگویم: کاش می‌شد «هرم وارونه» را اعدام می‌کردیم!


منبع: همشهری - مصاحبه با دکتر احمد توکلی

نظرات  (۱)

  • میلاد محمودی
  • سلام یه سر به وب منم بزن و نظرتو بگو

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی