چند عامل مؤثر در تیترنویسی
1- نوع و جنس نشریه:
روزنامهها و مطبوعات با توجه به اقتضای موضوعات و مخاطبان خود، ممکن است تیترهای متفاوتی از یک موضوع برگزینند.
برای مثال روزنامه های سیاسی و اقتصادی به جهت نوع و انتظارات مخاطبان با روزنامه های عامهپسند متفاوتند و از این رو تیترهای متفاوتی را نیز طلب میکنند.
هرقدر روزنامه ها عامهپسندتر باشند، لزوم استفاده از تیترهای استنباطی و جنجالی همراه با ابهام در آنها بیشتر به نظر میرسد.
چند مثال:
روزنامه سیاسی-اجتماعی:
مدیرعامل باشگاه استقلال:
تیم ملی حقوق استقلالیها را ضایع کرد
روزنامه ورزشی:
استقلال یقه تیم ملی را گرفت
2- نوع پیام:
هر یک از قالب های مطبوعاتی مانند مصاحبه، خبر، گزارش و مقاله و یادداشت تیترهای خاص خود را دارند. به جز موارد استثنایی که گاها پیش میآید.
تیترهای مقاله و یاداشت و حتی گزارشی و مصاحبه بیشتر استنباطی هستند و تیترهای خبری باید انتقال دهنده پیام باشند.
گاهی تیترهای کوتاه میتوانند تأثیرگذاری بسیار زیادی ایجاد کنند. مانند: پیروزی، امام آمد، شاه رفت و ...
برای مثال:
کسب موفقیت های متعدد در یک جشنواره:
بر فراز آسمان
3- جنس پیام:
برای موضوعات مختلف و بخصوص موضوعات اجتماعی و فرهنگی، با شرط سروکار داشتن با عواطف میتوان تیترهای جذابی انتخاب کرد.
برای مثال:
با بسته شدن دو هفته ای مجله زن:
زن دو هفته خانه نشین شد
با مرگ فردین:
قلب سلطان قلب ها ایستاد
منبع: کتاب ویراستاری و مدیریت اخبار - دکتر احمد توکلی
- ۹۳/۰۸/۱۹