نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

ویراستاری عکس

يكشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۰۹ ب.ظ
عکس در نشریات و مطبوعات جایگاه قابل ملاحظه ای دارد. یک عکس میتواند در ذهن مخاطب ماندگار شود. علاوه بر این اگر به صورت اصولی و متناسب با محتوای پیام انتخاب شود، اعتبار و ارزش پیام را افزایش داده و در مواقعی سندیت آن را نیز تردید ناپذیر میکند. برای استفاده درست و اصولی از تصاویر در نشریه، توجه به نکات زیر ضروری است:

1- کسی که میخواهد برای نشریه عکس انتخاب کند، حتما بایستی اطلاعاتی درباره مطلب مورد نظر داشته باشد و حتی تیتر آن را هم بداند. این کمک خواهد کرد که عکسی مناسب‌تر با محتوای پیام انتخاب و عرضه شود. این کار به عهده دبیر عکس یا مدیر هنری است. 

2- پس از انتخاب اولیه عکس ها، باید عکس های نهایی انتخاب شوند. در این مرحله سردبیر نیز ورود پیدا میکند. شاید به نظر ساده برسد، اما واقعیت این است که انتخاب نهایتا یک یا دو عکس از میان مثلا 30 عکس، کار راحتی نیست و نیاز به مهارت، تجربه و ظرافت و دقت خاصی دارد. بسته به شرایط باید تصمیم های مختلفی گرفت. گاهی لازم است تنها عکسی را انتخاب کنیم که شامل تمام و یا بخش مهمی از واقعه باشد. 

3- ممکن است عکس های اولیه، نیاز به ویرایش و کراپ کردن داشته باشند تا عکس مدنظر حاصل شود. گاهی لازم است سوژه بزرگ شود. توجه کنید که بزرگ کردن سوژه با بزرگ کردن عکس متفاوت است. بزرگ کردن سوژه یعنی اینکه فقط سوژه اصلی را کراپ کرده و آن را بزرگ کنیم برای اینکه توجه مخاطب را به خود جلب کند. باید توجه داشت که هرچقدر در اینگونه عکس ها، عکس شلوغ تر باشد و سوژه های اطراف بیشتر، به همان میزان حواس مخاطب به سایر سوژه ها پرت شده و از سوژه اصلی غافل خواهد ماند.

4- هنگام چیدن عکس در صفحات باید دقت کنیم که قسمت جلوی عکس، به داخل صفحات و نشریه باشد. این اصلی است که همگان آن را پذیرفته اند. اما گاهی نباید از نوآوری و شکستن سنت ها غفلت کرد. برای مثال یکی از روزنامه های ورزشی هنگامی که مربی یک تیم صاحب نام به جهت یک باخت سنگین در آستانه اخراج قرار گرفت، عکس تمام قد وی را در صفحه اول به گونه ای چاپ کرد که برخلاف عرف معمول از صفحه روزنامه در حال خروج بود. قهر یک سیاستمدار، پز شکست خورده یک مربی ورزشی میتواند چارچوب های تعریف شده را بشکند.


منبع: ویراستاری و مدیریت اخبار - احمد توکلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی