ویراستاری عکس
1- کسی که میخواهد برای نشریه عکس انتخاب کند، حتما بایستی اطلاعاتی درباره مطلب مورد نظر داشته باشد و حتی تیتر آن را هم بداند. این کمک خواهد کرد که عکسی مناسبتر با محتوای پیام انتخاب و عرضه شود. این کار به عهده دبیر عکس یا مدیر هنری است.
2- پس از انتخاب اولیه عکس ها، باید عکس های نهایی انتخاب شوند. در این مرحله سردبیر نیز ورود پیدا میکند. شاید به نظر ساده برسد، اما واقعیت این است که انتخاب نهایتا یک یا دو عکس از میان مثلا 30 عکس، کار راحتی نیست و نیاز به مهارت، تجربه و ظرافت و دقت خاصی دارد. بسته به شرایط باید تصمیم های مختلفی گرفت. گاهی لازم است تنها عکسی را انتخاب کنیم که شامل تمام و یا بخش مهمی از واقعه باشد.
3- ممکن است عکس های اولیه، نیاز به ویرایش و کراپ کردن داشته باشند تا عکس مدنظر حاصل شود. گاهی لازم است سوژه بزرگ شود. توجه کنید که بزرگ کردن سوژه با بزرگ کردن عکس متفاوت است. بزرگ کردن سوژه یعنی اینکه فقط سوژه اصلی را کراپ کرده و آن را بزرگ کنیم برای اینکه توجه مخاطب را به خود جلب کند. باید توجه داشت که هرچقدر در اینگونه عکس ها، عکس شلوغ تر باشد و سوژه های اطراف بیشتر، به همان میزان حواس مخاطب به سایر سوژه ها پرت شده و از سوژه اصلی غافل خواهد ماند.
4- هنگام چیدن عکس در صفحات باید دقت کنیم که قسمت جلوی عکس، به داخل صفحات و نشریه باشد. این اصلی است که همگان آن را پذیرفته اند. اما گاهی نباید از نوآوری و شکستن سنت ها غفلت کرد. برای مثال یکی از روزنامه های ورزشی هنگامی که مربی یک تیم صاحب نام به جهت یک باخت سنگین در آستانه اخراج قرار گرفت، عکس تمام قد وی را در صفحه اول به گونه ای چاپ کرد که برخلاف عرف معمول از صفحه روزنامه در حال خروج بود. قهر یک سیاستمدار، پز شکست خورده یک مربی ورزشی میتواند چارچوب های تعریف شده را بشکند.
منبع: ویراستاری و مدیریت اخبار - احمد توکلی