نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

صفحه آرایی و جذب مخاطب

يكشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۴۳ ق.ظ

هنگامی‌که فرد در مجله ‌فروشی ‌ها به هزاران مجله نگاه می‌افکند، بیش از هر چیز به ظاهر فیزیکی مجله اهمیت می دهد.

در حوزه گرافیک، عکس‌های تمام رنگی، کاغذ مرغوب و تصویرسازی‌های پرزرق و برق رمز فروش مجله هستند و این تأکید وقتی بیشتر آشکار می‌شود که مجله به هر دلیلی در موقعیت پرمخاطره ‌ای بیفتد.

تردیدی نیست که استفاده قوی از تکنیک‌های گرافیکی در صورتی‌ که مجله‌ ای بخواهد به‌ حداکثر موفقیت دست یابد امری ضروری بوده و برقرار کردن ارتباط بین فرم فیزیکی و عملکرد مجله می‌تواند نقطه شروعی برای پیشنهادات در طراحی مجله فراهم سازد که بتواند با گذشت زمان موفق باشد.

اهداف صفحه آرایی

1- جذب مخاطب: جلب نمودن سریع خواننده به مجله یا بخشی از آن
2- تداوم توجه: برای اینکه خواننده بتواند و بخواهد مطالب ارائه شده را بخواند.

هر صفحه‌آرائی، آشکارا باید در هر دو زمینه موفق باشد.

اگر توجه خواننده جلب نشود، شکست مطلق است، و اگر توجه فرد تداوم نیابد یا به دلیلی خواننده از خواندن اجتناب کند، موفقیت عملکرد اول فاقد ارزش خواهد بود.

شاید مهمترین عناصر جلب ‌توجه؛ رنگ، عکس، تصویرسازی و عناوین باشد.

ابزار جلب توجه هر چه که باشد، عامل نگه‌دارند ی چشم باید سریعاً کار خود را انجام دهد. یک خوانندهٔ بالقوه که مجله را ورق می‌زند بیشتر از ۱۰ ثانیه برای این کار وقت نمی‌گذارد. اگر توجه او، در این مدت زمان جلب نشود، از آن می‌گذرد.

رنگ به‌طور اخص مؤثر است چون شخص را در معرض عکس ‌العمل سریع قرار می‌دهد.

مجله‌های تصویری مانند "زندگی" ـ life ـ و "نگاه" ـ look ـ عکس‌ها را به‌عنوان اولین ابزار جلب توجه قرار می‌دادند.

فرمول عکس، زیرنویس، تیتر، متن در انواع مجلات موفق بوده، زیرا این فرمول برای همان دو هدف اصلی ساختار مجله طراحی شده‌اند. این امر بستگی به یک عکس بزرگ جذاب دارد که نگاه خواننده را به خود جلب کند و در وهله‌ٔ دوم موضوع متن که در ترتیبی منطقی قرار گرفته باشد تا بتواند توجه خواننده را حفظ نماید. بعد از عکس می‌توان انتظار داشت که خواننده برای توضیح به زیرنویس آن توجه کند، به‌وسیله عنوان، خواننده ترغیب می‌شود و عنوان، مانند فلش او را به متن مقاله هدایت می‌کند.

سرتیتر ها یا عناوین، به ‌ویژه هنگامی ‌که با فضای سفید زیادی همراه باشند می‌توانند توجه خواننده را به‌ اندازه کافی حفظ کند و در او اشتیاق ایجاد کند. سر تیترها و عنوان، همراه با عکس‌ها و تصاویر بسیار مؤثرند و هم‌چنین کار خود را هم به ‌تنهائی انجام می‌دهند.


منبع: persianGFX

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی