نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

عوامل موثر در تیترنویسی

پنجشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷ ق.ظ

چهار عامل عمده در تیترزنی موثر است:

1- خط مشی رسانه: خط مشی رسانه را معمولا صاحبان نشریه و مدیران مسئول یا سردبیران تعیین میکنند.

بعضی از نشریات سعی میکنند در چارچوب های رسمی حرکت کنند و از تیترهای جنجالی پرهیز کنند. اما بعضی ها خط مشیی کاملا به عکس دارند.

برای شناختن خط مشی یک رسانه، باید برای یک دوره زمانی مشخص آن نشریه را زیر نظر داشت و بررسی کرد، اما مقایسه تیترهای روزنامه ها درباره واقعه ای خاص، خیلی زودتر میتواند این موضوع را روشن کند.

مثال1:

جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن بیست و سومین جشنواره بین المللی قاهره با عنوان شاهزاده باکت اتون (نام الهه باستانی مصر) به پگاه آهنگرانی بخاطر بازی در فیلم دختری با کفش های کتانی داده شد.

تیترها:

جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن

جشنواره قاهره به سینمای ایران رسید


پگاه آهنگرانی جایزه بهترین بازیگر

نقش اول جشنواره قاهره را ربود


مصری ها الهه باستانی خود را

به دختری با کفشهای کتانی دادند


مثال2: 

هنگامی که خبر پذیرش نامزدی ترکیه در اتحادیه اروپا پخش شد، نمود تیتری آن در مطبوعات ترکیه به شکل های گوناگون بود.

روزنامه حرّیت:     ترکیه به عنوان نخستین کشور مسلمان نامزد عضویت در اروپا شد

روزنامه صباح:      دیگر اروپایی هستیم

روزنامه زمان:       مبارک باد


2- نوع و جنس نشریه: در تیترزنی در مطبوعات، نشریات عامه پسند با نشریات اقتصادی و سیاسی به جهت نوع مخاطبان و انتظارات آنان، متفاوت هستند.

هر قدر مطبوعات به سمت عامه پسند بودن حرکت کنند، بازخورد استفاده از تیترهای استنباطی و جنجالی همراه با ایهام در انها بیشتر خواهد بود.

مثال:

تیتر صفحه ورزش یک روزنامه سیاسی، اجتماعی:     مدیرعامل باشگاه استقلال: /  تیم ملی حقوق استقلالی ها را ضایع کرد

تیتر یک روزنامه ورزشی:    استقلال یقه تیم ملی را گرفت    (استنباطی با سمت و سوی جنجالی)

3- نوع پیام: تیتر خبر، گزارش، مصاحبه، مقاله و یادداشت و تحلیل و تفسیر به دلیل تفاوت ماهیت و طبیعتشان با یکدیگر متفاوت است.

برای مثال برای مقالات، تحلیل ها و تفاسیر مطبوعاتی ترجیحا تیترهای دوکلمه ای و حتا یک کلمه ای توصیه میشود، در حالیکه در مورد اخبار انتخاب این نوع تیتر جز در موارد استثنا به دلیل گویا نبودن پیام پذیرفته نیست.

برای مثال تیترهای زیر برای خبر مناسب نیستند، مگر در موارد استثناء.

رئیس جمهوری در بوته آزمایش

گل ها و تفنگ ها

راز تخت جمشید

پرونده

بحران!

در مورد اسنثنائات خبری میتوان به تیترهای دو کلمه ای "شاه رفت" و "امام آمد" اشاره کرد که در تاریخ ماندگار شده اند.

مثال دیگر خبر لشکرکشی امریکا به منطقه خلیج فارس برای حمایت از کویت که منجر به جنگ با عراق شد و در پایان 48 ساعت درگیری نظامی، در نهایت به سلیم شدن صدام انجامید، توسط روزنامه هرالد جورنال امریکا در صفحه اول با تیتر یک کلمه ای Victory (پیروزی) مطرح شد.

این تیتر در شرایط عادی حاوی هیچ مفهومی نیست، اما در کوران جنگ و توجه افکار عمومی و پیگیری لحظه به لحظه آن میتواند جذاب، ماندگار و تاریخی باشد.

4- جنس پیام: میزان سختی و لطافت پیام نیز از موارد تأثیرگذار در تیتر است. به طوری که جنبه احساسی خبرها فضای مساعدتری برای کار کردن روی تیتر فراهم می آورد.

مثال:

با مرگ فردین بازیگر سینمای دهه 40 و 50:

قلب سلطان قلبها ایستاد


با بسته شدن دو هفته ای روزنامه زن:

زن 14 روز خانه نشین شد


با مرگ حاتمی کارگردان معروف سینما:

حاتمی داستان مرگ را کلید زد


  • کانون نشریات

نظرات  (۱)

سلام ؛
پست مفیدی بود ، خوشحال می شم از آخرین پست های سایت من هم دیدن کنی ؛

عنوان مطلب : ترسناک ترین جاده جهان !


عنوان مطلب : غریب ترین پرنده جهان را بشناسید



خوشحال می شم نظرت را راجع به این مطلب بدونم .

سرزمین آریایی
: http://ariae.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی