نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

نخستین سرمقاله

پنجشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۱۹ ق.ظ

در نخستین سرمقاله باید دلایل انتشار، هدف از انتشار، مخاطبین نشریه، معرفی نشریه و خط مشی آن آورده شود. البته باید سعی کرد سرمقاله شکل یک نامه یا گزارش اداری را پیدا نکند.

سرمقاله اول، مسئولیت مهمی دارد، زیرا خواننده با مطالعه آن تصمیم می گیرد خرید نشریه را ادامه دهد یا اولین شماره، آخرین شماره ای بوده که تهیه کرده است.

مثال:

« اخبار» جوانه زد

هر روزنامه ای که متولد میشود، هزاران اندیشه جوانه می زند و شاید آن روز که میرزا صالح شیرازی نخستین روزنامه را 158 سال پیش به زیر چاپ برد، جوانه هایی در این کشور رو به رشد گذاشت که امروز روزنامه ای دیگر به روزنامه های موجود، می افزاید.

60 میلیون ایرانی با بیش از 20 میلیون جوان و نوجوان حضوری چشمگیر دارند که در آستانه ورود به قرن جدید، فقط 24 روزنامه در کشورشان منتشر می شود. عرضه با تقاضا برابر نیست و توان محدود و زمان پرشتاب می تازد.   <<<< دلیل انتشار

« اخبار» مسیری را می پیماید که مقصد آن منافع و مصالح ملی است، نه منافع فرد یا گروهی خاص. ضامن استقلال « اخبار» در استقلال خبری است....

رهبر انقلاب اسلامی در سخنان اخیر خود در دیدار با مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی، از تبلیغات به عنوان ظریف ترین و دشوارترین کارها، یاد کردند. و دقیقا بر همین اعتبار است که میگوییم، در چنین عصر و دوره ای خبر فقط حادثه نیست، بلکه روند بازآفرینی مجموعه رخدادهایی است که اهدافی خاص را پی میگیرند، تأثیر میگذارند و دیگران را همراه و همدل می کنند.

« اخبار» تحلیل آگاهی ها و دانش روز است. « اخبار» توقع مردم است و بی تردید در این میان، میخواهیم زبان آنان باشیم و شاید بیان مشکلات و نارسائی ها، شناسایی دستگاههای رنجور، گوشه های دیگری از مسئولیتی باشد که پذیرفته ایم.

« اخبار» به اقتضای تحولات کنونی متولد شد. با این حال بحران جهانی کاغذ تعداد صفحات حاضر را دیکته کرده است، اما با توزیع بین المللی، « اخبار» را به فراسوی مرزها برده ایم و در آینده ای نه چندان دور با افزودن بخش اخبار به زبان خارجی، بر تعداد صفحات افزوده خواهد شد.

« اخبار» در انتقال پیام خبری- تحلیلی کوشا است و به اصل امانت داری ایمان دراد، اما پردازش اطلاعات و بازیافت اهداف پنهان و پیدا را رسالت مطبوعاتی و وظیفه ملی تلقی می کند.


* مقاله نویسی در مطبوعات - حسین قندی

  • کانون نشریات

سرمقاله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی