نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

گزارش از شخص

شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸ ب.ظ

گزارش از شخص:
این قبیل گزارشها مى تواند درباره اشخاص معروف و سرشناس، افراد مورد توجه عموم و کسانى که مردم نیاز به شناخت و آشنایى بیشتر با آنان دارند، باشد
افراد گمنام و غیرمشهور که شخصیت، زندگى، کار یا خصوصیات آنان که هم براى مخاطبان جاذبه دارد و هم بر اطلاعات و آگاهی شان می افزاید نیز می توانند سوژه گزارش از شخص باشند.
تهیه گزارش درباره برخى از شاعران، نویسندگان، شخصیتهاى علمى، سیاسى و تاریخى،صاحبان برخى از حرفه ها و مشاغل، مخترعان، محققان و... از نمونه هاى قابل ذکر در این نوع گزارش هستند...

در این نوع گزارش، هدف، توصیف و تشریح ویژگی ها، شخصیت، آثار، اعتقادات و عملکردهاى یک شخص است که به هر دلیل براى خواننده جاذبه دارد.

در «گزارش از شخص» با توصیف حالات، حرکات و سکنات، روحیات و خلاصه ویژگیهاى مختلف فرد مورد نظر از جمله عکس العمل ها و اظهارنظرهایش، این شخصیت براى خواننده معرفی می شود و شناخت کافى از شخصیت او، حرفه اش، عقایدش، تأثیرگذاری هایش، زندگى شخصى و اجتماعیش وخلاصه هرآنچه که براى تکمیل شخصیت پردازى وى لازم باشد، به دست می دهد.

تفاوت مصاحبه و گزارش از شخص

گزارش از شخص با اینکه شباهت هایی به مصاحبه عمقی دارد، اما در عین حال وسیعتر و جامعتر به شخص و مشخصه هایش مى پردازد و دامنه موضوعاتى که در گزارش از شخص مى تواند مورد استفاده قرار گیرد، گسترده تر از مصاحبه عمقى با اوست...

در مصاحبه عمقى، عمده اطلاعات (و نه همه آنها) از دل سؤال و جوابها بیرون مى اید؛ در حالى که در گزارش از شخص علاوه بر دیدار و گفت و گو با شخص، اطلاعاتى که از طرق مختلف و با تحقیقات و که بررسی هاى گوناگون توسط گزارشگربه دست آمده و نیز با استفاده از مشاهدات و تجربیات، تاریخچه زندگى و کارش و... چاشنى گزارش مى شود وآن را به تصویرى کامل و گویا از شخص تبدیل مى کند.

باید توجه داشت که در گزارش از شخص همچون گزارش های میدانی، خوب دیدن جزئیات و نشان دادن آن به مخاطب بسیار ارزشمند است. همه چیز، محیط، حال و هوای معنوی، تیپولوژی مخاطب و نوع لباس پوشیدنش، حرکات او و حتی تامل کردن هایش همه و همه باید به مخاطب نشان داده شود.
به عبارت دیگر در گزارش از شخص همچون گزارش از مکان باید مکان را نیز کاملا توصیف کرد و سپس اگر صحبتی بود به آن پرداخت.

گزارش بدون گفتگو 

در نگارش یک گزارش از شخص، حتما نیازی نیست که با سوژه خود گفت و گو داشته باشید و تمام جزئیات را از زبان خودش بشنوید.
به عنوان مثال اگر قصد دارید زندگی روزمره یک کودک کار که سر چهارراه محل کارتان گل می فروشد را به یک گزارش از شخص تبدیل کنید، حتما نیازی نیست که با او به صورت مستقیم گفت و گو داشته باشید بلکه شما به عنوان گزارشگر می توانید چندساعتی را در گوشه ای ایستاده و یک روز زندگی او را تنها مشاهده کنید و سپس با قلمی هنرمندانه آن را به تصویر بکشید.
همچنین سوژه گزارش از شخص حتما نباید یک شخص زنده و در دسترس باشد، بلکه می توان برای معرفی افرادی که در این دنیا نیستند نیز دست به قلم شد و با نوشتن یک گزارش از شخص زیبا، زوایای پنهان زندگی آنها را بیان کرد.


دانلود نمونه‌ای از "گزارش از شخص"


  • کانون نشریات

گزارش

گزارش از شخص

گزارش نویسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی