نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

۲۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

خبر و گزارش جزو وابسته های مصاحبه هستند. یعنی کسی که میخواهد خبر بگیرد و یا گزارش بنویسد، باید حتما مصاحبه را بلد باشد. زیرا مصاحبه وسیله‌ای برای دستیابی به اخبار است و می‌تواند به بخشی از یک گزارش نیز تبدیل شود.

ریشه مصاحبه به زبان فرانسه بر می‌گردد و عبارت است از نشست با  شخصیت‌های سیاسی، هنری، ورزشی، ملی و... با هدف گفت وگو و دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد رویداد‌ها، کسب آراء و دیدگاههای صاحب نظران درموضوع‌هایی که برای مخاطب با اهمیت هستند تا جامعه به خوبی از موضوع مطلع شده و در مورد آن قضاوت کند.

و اما چند نکته برای مصاحبه:

  • کانون نشریات

ارسطو می‌گوید: «اثر هنری، اثری است که نه بتوان چیزی از آن کم و نه چیزی به آن اضافه کرد.»

یک نویسنده و به‌ویژه یک روزنامه‌نگار، علاوه بر اینکه باید تلاش کند مفهوم و پیام خود را به طور کامل به مخاطب منتقل کند، ضروری است برای تحقق هدف خود از حداقل واژه‌ها بهره ببرد. اینجاست که نویسنده بزرگی چون ارنست همینگوی که البته تجربه روزنامه‌نگاری نیز دارد، می‌گوید: «نوشتن یک جمله درست، سخت‌ترین کار دنیاست.» خود او، شاهکارش یعنی کتاب «پیرمرد و دریا» را این‌گونه آغاز می‌کند: «پیرمردی تنها در قایقی در گلف‌استریم ماهی می‌گرفت و اکنون هشتاد و چهار روز بود که هیچ ماهی‌ای نگرفته بود.»

  • کانون نشریات

فیلم آموزشی مدیریت نشریات

استاد کارگاه: کوروش شجاعی - مدیرمسئول روزنامه خراسان

دوره آموزشی شهید آوینی - مرداد 1390

دریافت

  • کانون نشریات

شاید برای شما هم پیش آمده باشد؛ اگر هم تا حالا پیش نیامده، شاید بعدا پیش بیاید که از شما بخواهند مراسمی را پوشش خبری دهید. مثلا سخنان شخصیتی خاص در همایش یا برگزاری تریبون آزاد و کرسی آزاد اندیشی و امثالهم. بعضی ها هنوز هم معتقدند هر چه خبر کامل تر باشد، بهتر است؛ اما نکته ای که این ها در نظر نمیگیرند این است که به همان میزانی که خبر کامل تر میشود، از خوانندگان آن هم کاسته میشود. جدای از نظر آن ها، اما حرفه ای تر ها گاها نظرات دیگری دارند.

مایک پیکاک، خبرنگار ارشد رویترز در پارلمان بریتانیا می‌گوید از همه موضوعاتی که مطرح می‌شود باید مهم‌ترین را پیدا کنید. هر روز موضوعاتی درباره ‏آموزش، ‏بهداشت، خبرهای داخلی بریتانیا و... مطرح می‌شود. رویترز بیشتر به دنبال خبرهایی است که برای جهان ‏مهم ‏است. زمانی افغانستان مهم بود، زمانی کوزوو، حالا بحث خاورمیانه، عراق و ایران مطرح است. ‏

مسئله هم همین است. همه رسانه ها هم به این سمت و سو میروند که خبرها را خلاصه و مفید کار کنند، و این فقط برخی خبرگزاری ها هستند که بر خبر طولانی اصرار و پافشاری دارند. اصراری که ممکن است برای منبع خبری شدن خوب باشد، اما مخاطب را از بین میبرد.

  • کانون نشریات
متنی که برای وب می نویسید باید قرص و فشرده باشد. باید هر جمله ای که می نویسید بتواند ‏به خواننده ضربه وارد کند و یک جورهایی نسبت به متنی که برای روزنامه ها نوشته می شود ‏ضرب آهنگ سریع تری داشته باشد. این را جاناتان دیوب ناشر نشریه اینترنتی ‏cyberjournalist.net‏ می گوید که سایتی درست و حسابی درباره روزنامه نگاری ‏آنلاین دارد.
او از روزنامه نگارهای آنلاین استدعا دارد با جملات معلوم خبر را تنظیم کنند ‏چون جملات مجهول اغلب حوصله خوانندگان را سر می برد.
دیوب می گوید، درست مثل ‏متن های درست و حسابی ای که در روزنامه نگاری رادیو و تلویزیون نوشته می شود متن ‏آنلاین هم باید فشرده، کم حجم، سفت و محکم و خبری باشد و هر جمله فقط درباره یک ‏موضوع باشد. از جمله ها و عبارت های طولانی پرهیز کنید و مجهول نویسی را کنار ‏بگذارید. کاری کنید تا ایده های تان به شکل منطقی در متن روان بشود.‏
او در عین حال می‌گوید "
سایت های خبری سایت هایی ‏هستند که اخبار را به بهترین شکل برای "همه" خوانندگان توضیح می دهند.‏" و این به هیچ وجه با کوتاه نویسی تناقضی ندارد.

منبع: وبلاگ بلوچ ارتباط
  • کانون نشریات

برای تولید یک خبر یا گزارش خبری نخستین گام، جستجو برای دریافت و انتخاب یک موضوع خوب و پیدا کردن سوژه برای آن است. خبرنگار باید هنگام انتخاب موضوع برای یک گزارش خبری قبل از هر چیز به دو سوال پاسخ دهد.

اول این‌که بتواند موضوعی که انتخاب می‌کند را به مدیر رسانه‌ای که در آن کار می‌کند بفروشد، به این معنا که سردبیر را قانع کند که موضوع مورد نظر وی ارزش آن را دارد که  گزارشی از آن تهیه شود. دوم این‌که باید بتواند علاقمندی مخاطبانش را به شنیدن، دیدن یا خواندن گزارشش برانگیزد. (1)

چند نمونه عملی زیر در سوژه یابی میتواند شما را شگردهای سوژه یابی آشناتر کند..

  • کانون نشریات

این نوشتار از دکتر مجید رضائیان در ارتباط با تاریخچه روزنامه نگاری و سیر تحول آن و همچنین تغییر و تحول تیتر در گذر زمان است. مطلب بسیار جالب و تأمل برانگیزی است که توصیه میکنیم حتما آن را مطالعه کنید تا به درک جالبی از تیتر دست یابید و بتوانید براساس آن رویکردهای مناسبی را در نشریه تان در نظر بگیرید.

مدل‌های روزنامه‌نگاری:

روزنامه نگاری خبری، روزنامه‌نگاری تشریحی، روزنامه‌نگاری توسعه، روزنامه نگاری تحقیقی و بعد از اینترنت «روزنامه‌نگاری تحلیلی» هم اضافه شد. 

رویکردهای روزنامه نگاری:

روزنامه‌نگاری در تیتر، سه رویکرد دارد: اول؛ رویکرد «گذشته محور» یا خبری، دوم؛ رویکرد اکنون محور یا «رویکرد معنایی» و سوم «رویکرد پیش‌بینی کننده» یا آینده محور است. اگر همه اینها را بخواهیم با سه کلیدواژه تعریف کنیم می‌شود: رویکرد خبری، رویکرد معنایی و رویکرد فردایی.

  • کانون نشریات

در نشریه نگاری هر فعالیتی اصول و قواعدی دارد که دانستن و انجام دادن آن بر کیفیت کار شما تأثیرگذار است. صفحه آرایی و طراحی جلد نشریه نیز از این قاعده مستثنی نیست. جلد به عنوان ویترین نشریه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که اگر ویترین شیک و زیبایی برای مطالب خود فراهم نکنید، مطالبتان هم به فروش نخواهد رسید. این یک قاعده تجاری است. یعنی به همان میزان یا حتی بیشتر از میزانی که برای تهیه مطلب وقت میگذارید و حساسیت به خرج میدهید، بایستی برای طراحی جلد هم حساس باشید. این میتواند یکی از رمزهای موفقیت شما برای جذب مخاطب باشد. عوامل زیر شما را با برخی از نکات مهم در طراحی جلد آشنا میکند.

  • کانون نشریات
اول باید ببینیم روزنامه‌نگاری چند فرم دارد. به نظر من روزنامه‌نگاری 10 فرم دارد: 10= 1+3+6 ،  6 فرم پایه است، 3 فرم مکمل و 1 فرم کلی یا جنرال

6 فرم پایه شامل: خبر و گزارش خبری، مصاحبه، گزارش، یادداشت و سرمقاله، مقاله، نقد
سه فرم مکمل دارد: عکس، طرح و کاریکاتور، طنز
یک فرم جنرال یا کلی دارد: تیتر

  • کانون نشریات

گفتیم نشریه نگاری یک کار تیمی است. طبیعی است که در آن هر کسی باید وظیفه ای مشخص داشته باشد و به وظیفه اش هم درست عمل کند. هر کسی که وظیفه اش را درست و به موقع انجام ندهد، ممکن است نتیجه اش از بین رفتن کل زحمات اعضا باشد. در این مطلب به شرح وظایف هر یک از اعضای چارت نشریه میپردازیم..

مدیرمسئول: فردی است که مسئولیت نشریه با اوست و اوست که تأیید نهایی را برای چاپ نشریه می دهد و در مقابل تمام مطالب چاپ شده در نشریه نیز باید پاسخگو باشد. معمولا خط دهی نشریه و سیاستگذاری آن هم به عهده مدیرمسئول است و البته تأمین بودجه انتشار نشریه هم به عهده اوست.

  • کانون نشریات