نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

۱۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

1- هیچ‌گاه سوال‌های خود را قبل از انجام مصاحبه در اختیار مصاحبه شونده قرار ندهید. محورهای بحث را می توانید با فرد مصاحبه شونده در میان بگذارید

2- به موقع خود را به محل مصاحبه برسانید. هیچ چیز بدتر از این نیست که با بدقولی مصاحبه شونده را منتظر بگذارید.

3- به مصاحبه شونده احترام بگذارید. چه رئیس جمهور باشد، و چه فردی که مسئول نظافت و جمع آوری زباله ها است.

4- در شرایط عادی کنترل محل باید در اختیار شما باشد. این مصاحبه شما است و اگر محل انجام مصاحبه بیش از حد شلوغ است، یا افراد زیادی در رفت و آمد هستند و این باعث حواس پرتی می شود، مسئولیت آن با شما است.

  • کانون نشریات

فیلم آموزشی گزارش از مکان

استاد کارگاه: مجید فکری - معاون سردبیر روزنامه خراسان

دوره آموزشی راهبری فضای مجازی - آذر 1392

  • کانون نشریات

سرمقاله عبارت است از بیان دیدگاه هیأت تحریریه‌ یک روزنامه یا نشریه. این هنر بیانگر خط‌ مشی گردانندگان روزنامه است. سرمقاله اهمیت فراوانی در شناساندن مشی سیاسی نشریه به مخاطب دارد.

در اکثر روزنامه ها ، بسیاری از سرمقاله‌ها به قلم سردبیر روزنامه به رشته‌ تحریر درمی‌آید؛ اما گاهی هم این مسؤولیت به دبیر تحریریه و یا یکی از کارکنانی که با اصول و فنون روزنامه‌نگاری و خط‌مشی و سیاست روزنامه‌ آشنایی کامل دارد، سپرده می‌شود.

  • کانون نشریات

همانطور که میدانید هیئت تحریریه مسئول آماده سازی محتوای نشریه است. اما باید بدانیم هیئت تحریریه بخش مهمی از تشکیلات یک نشریه را دربرمیگیرد. به طوری که ضعف و قوت این هیئت میتواند در نهایت بر اجرای سیاست هایی که مدیرمسئول و سردبیر در تلاش برای آن هستند تأثیرگذار باشد. به طور کلی باید گفت قدرت و توانایی یک نشریه در هیئت تحریریه آن نهفته است.

هیئت تحریریه خود از بخش هایی تشکیل میشود:

  • کانون نشریات

رویترز برای خبرنویسی خوب، مواردی را برشمارده است که ما فقط به برخی از آن ها که کاربرد بیشتری برای شما دارد اشاره میکنیم.

برای خبرنویسی خوب باید:

1- به دنبال نقل قول های طلایی باشید

2- زاویه خبر را تعیین کنید

3- ساده و شفاف بنویسید

  • کانون نشریات
فیلم آموزشی گزارش خبری

استاد کارگاه: مجید فکری - معاون سردبیر روزنامه خراسان

دوره آموزشی راهبری فضای مجازی - آذر 1392
دریافت
 
  • کانون نشریات

رنگ، عنصر بسیار موثری در مجله است و عکس العملهای آنی را در مخاطب ایجاد می کند. تاثیر رنگ آمیزی جالب روی جلد، بیشتر از تیترهای هیجان انگیز است. زیرا رنگ آمیزی در زمانی کوتاه  دیده می شود، در حالی که تیتر جالب را باید اول دید. بعد خواند و در مرحله سوم آن را فهمید، و درک کرد.

بهترین رنگها برای روی جلد رنگهای کنتراست (متقابل) است و درحالی که برای ایجاد یک فضای جالب، برای آسان واندن، لازم است از رنگهای هارومونیزه (هماهنگ) و تنالیته استفاده کرد.

  • کانون نشریات

هفت سوال کِی، کجا، چگونه، چرا، چه چیزی، چه کسی، که چه سوالاتی هستند که میتوانند به شما در دستیابی به آنچه که باید در لید خود بنویسید، کمک کنند. شما باید بتوانید در هر تنظیم لید، عناصر مهمتر را نیز تشخیص دهید.

کِی: زمان یکی از مهمترین عناصر در گزارش یک رویداد است. بنابراین اگر تشخیص دادید خبری وابستگی شدیدی به زمان دارد، حتما باید زمان آن را در لید قید کنید.

کی داستان اتفاق افتاده است؟ کی پایان یافته است؟ و کی لحظات حساس ماجرا رخ داده است؟

  • کانون نشریات
معتقدم مصاحبه یک مسابقه است. یک مصاحبه کننده باید بتواند در هر شرایطی مصاحبه را به نفع خودش به پایان برساند. گاهی پیش می آید که مصاحبه کننده در مصاحبه با مسائل و مشکلاتی مواجه میشود که میتواند باعث شود که نتیجه را کامل به حریف واگذار کند. یکی از این موارد زمانی است که منبع خبر یا مصاحبه شونده، خواهان این است که قبل از چاپ آن را ببیند. در این حالت اجازه ندهید قبل از این که خبر یا مصاحبه منتشر می‌شود منبع‌تان آن را بخواند. اما می‌توانید ‏نقل قول‌هایی را که از قول آن شخص در خبر یا مصاحبه تان استفاده کرده‌اید برایش بخوانید تا ‏مطمئن شود نقل قول‌ها صحیح است.
  • کانون نشریات

بعضی ها بدون اینکه از مقاله چیزی شنیده باشند، شروع میکنند به نوشتن و وقتی نوشته شان تمام شد، خروجی میشود مقاله!! حال اینکه مقاله هم برای خود ساختار و ارکانی دارد که رعایت آن ها در نگارش مقاله الزامی است. 5 رکن مقاله نویسی میتواند شما را در این حوزه حرفه ای تر کند..

1- وحدت موضوع: زیباترین و جذابترین و به یادماندنی ترین مقاله ای که در یک نشریه دانشجویی خواندم، طوری نوشته شده بود که علاوه بر موضوع اصلی که پیرامون ولایت فقیه بود، به موضوعات فرعی و حاشیه ای متعددی اشاره کرده بود و از همه آن ها برای نتیجه گیری موضوع اصلی استفاده کرده بود.

  • کانون نشریات