نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

۱۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

1ـ ستون مسائل کلی:

در این ستون‌ها روزنامه‌نگاران به مسائل کلی و عمومی جامعه می‌پردازند که در بیشتر مواقع، حالت تجزیه و تحلیل به‌خود می‌گیرند.

2ـ ستون رویدادهای روز:

در این ستون‌ها ، روزنامه‌نگاران به جریان‌ها و حوادث روز می‌پردازند.

3ـ ستون تخیل و تأمل:

این ستون‌ها شبیه به نوشته‌هایی است که ادیبان و نویسندگان با انشایی ساده و روان درباره‌ مسائل گوناگون زندگی انسان می‌نویسند.

  • کانون نشریات

ستون نویسی در روزنامه‌نگاری، امروزه یکی از هنرهای ارزشمند محسوب می‌شود. اکنون دیگر همه‌ مخاطبان، هر روز صبح مشتاق مطالعه‌ ستون موردعلاقه‌ خودشان هستند... ستون‌ها مختص یک صفحه‌ خاص نیستند و در هر صفحه‌ای با توجه به نوع مطالب آن، می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. مثلاً صفحه‌ ورزشی، یک ستون ورزشی و صفحه‌ هنری نیز یک ستون هنری را در خود جای می‌دهد.

هر ستون هر صفحه را یک نفر باید بنویسد. این ستون باید سبک خاص خودش را داشته باشد.

ستون‌ها باعث افزایش حس پویایی و سرزندگی روزنامه‌ها می‌شوند؛

از طرف دیگر بسیاری از روزنامه‌های پُرتیراژ، ستون‌های پُرمخاطب را از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای می‌خرند و به این وسیله به جذب هرچه بیشتر و بیشتر مخاطب می‌پردازند  

  • کانون نشریات
1- مصاحبه فردی: این نوع مصاحبه شامل مصاحبه های شفاهی، تلفنی و مکتوب میشود. در مصاحبه های شفاهی، از قبل باید وقت گرفته شود و در زمان مصاحبه با مصاحبه شونده به گفتگو بنشینیم. در مصاحبه تلفنی نیز به دلیل اینکه به مصاحبه شوند دسترسی نداریم، مصاحبه را به صورت تلفنی انجام می‌دهیم. در مصاحبه های مکتوب نیز که به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، سوالات به صورت مکتوب برای مصاحبه شونده ایمیل یا فکس می‌شود و او جواب آن ها را می‌فرستد.
2- مصاحبه خبری: مصاحبه هایی که در آنها خبرنگار به تولید خبر از طریق مصاحبه مبادرت میکند و مسئله جدیدی را بدست می‌آورد.
  • کانون نشریات
روزنامه نگاران حرفه ای، از هر رویدادی حتی ناچیز و غیرمهم، ار هر حادثه یا واقعه ای که در اطرافشان رخ می‌دهد یا در کوچه و خیابان می‌بینند یا در خانه خود و همسایگانشان و دیگری اتفاق می‌افتد، موضوع می‌سازند و با پروراندن آن به کمک شیوه های نویسندگی، مقاله ای گیرا و جذاب فراهم می‌کنند.
موضوعات یابی:
1- خاطره و تجربه: یادآوری خاطره و بازگویی تجربه های بدست آمده، راهی برای یافتن موضوع برای مقاله است.
  • کانون نشریات

1- تیتر نباید شعار باشد

مثال:

در پی تحولات مهم در بخش نفت و گاز کشور، پالایشگاه ولی عصر آماده بهره برداری شد

کنگان؛ عظیم ترین پالایشگاه گاز خاورمیانه

این تیتر شعار است. بهتر بود به شکل زیر نوشته می‌شد:

عظیم‌ترین پالایشگاه گاز خاورمیانه در کنگان به بهره برداری رسید

این تیتر تنها سه کلمه بیشتر دارد؛ با این حال رسا، روشن و بیان‌کننده اصل واقعه و رویداد است و تأثیرگذاری آن بر روی مخاطب به مراتب بیشتر است.

  • کانون نشریات
مناسبترین سبک تنظیم خبرچیست؟
پاسخ این سوال را احمد توکلی اینگونه می‌گوید:
هیچ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد، چرا که جنس و ماهیت خبر است که خودش را به سبک تحمیل می‌کند. با وجود این باید گفت خبرنگارانی موفق‌ترند، که با تنوع سبک‌های خبری- بویژه سبک‌های جدید-  آشنا هستند و به طور حرفه‌ای می‌دانند که هر خبر در چه قالبی بهتر جواب می‌دهد.


  • کانون نشریات

احمد توکلی پاسخ می‌دهد:

نرم‌خبرها و سخت خبرها، موافقان و مخالفانی دارد که هریک در تایید نظر خود و رد نظر مخالفانشان استدلال‌های قابل تاملی را بیان می‌کنند اما به عقیده من هر کدام اینها در جای خود کارکرد مناسب خودشان را دارند و نمی‌شود به نفع یکی، دیگری را کاملا نادیده گرفت.

  • کانون نشریات

خودنمایی

خبر خوب، خبری است که توسط مخاطب دیده شود، و بعد از خودنمایی، تاثیر گذار باشد.

برای دیده شدن باید به "فرم" توجه کرد و برای تاثیرگذاری باید "محتوا" داشت.

یک تیتر جذاب یک شروع طلایی، یک ترکیب بندی و ساختار حرفه‌ای، یک تصویر مناسب و یک پایان موثر همه به "دیده شدن" کمک می‌کنند.

وقتی خبرنگار، ارزش‌های درونی یک خبر را با شاخک‌هایش به خوبی تشخیص می‌دهد،‌ به نیازهای مخاطب توجه می‌کند و در خبر کم نمی‌گذارد، سروکله محتوا پیدایش می‌شود.

البته در اینجا فرم هم در خدمت محتواست و با هم فرایند تاثیرگذاری را کامل می‌کنند، و خبر خوب شکل می‌گیرد.

  • کانون نشریات

شرط های خبرنگاری:

1- علاقه و استعداد

2- کسب دانش از طریق آموزش

3- کسب تجربه از طریق تمرین و افراد باتجربه

  • کانون نشریات

سرمقاله؛ مقاله اصلی روزنامه است که اصولا در صفحه اول و گاهی در صفحات داخلی مطبوعات منتشر می شود و آن مقاله ای است که به مهمترین رویداد و خبری می پردازد که نزد اکثر مخاطبان نیز اهمیت زیادی دارد.

الف - مقدمه؛

درمقدمه، پیشنهاد یا ایده ای به صورت کوتاه مطرح خواهد شد یا این که رویدادی که نزد خواننده با اهمیت بوده (وهست) توصیف می شود. دراین بخش، مخاطب را با موضوع آشنا می‌سازیم و ذهنیت وی را برای خواندن مطلب آماده می کنیم .

  • کانون نشریات