نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

کدام تیتر برای صحفه اول نشریه مناسب است؟

یا به عبارت دیگر چه تیتری را برای صحفه اول نشریه انتخاب کنیم؟

پاسخ این سوال بستگی به تفکرات دست اندرکاران نشریه دارد و نمیتوان نسخه یکسانی برای آن نوشت.

اما سه دلیل عمده برای تعیین تیتر یک عبارتند از:

1- برخی رسانه‌های توسعه مدار ممکن است به تیتری اهمیت دهند که بار ارزشی بالایی دارد،‌اما ممکن است خیلی هم خریدار نداشته باشد مثل تیتر مربوط به ‌ساخت یک سد بزرگ در کشور

2- بعضی مواقع نیز تیترها مصلحتی هستند، یعنی برای خوشایند یک شخصیت یا یک حزب و گروه نوشته می‌شوند.

3- تیترهایی که برای افزایش فروش نشریه نوشته میشوند.


منبع: همشهری - احمد توکلی

  • کانون نشریات

تیتر خبر، باید خبری را اعلام کند،‌ ولی تیترهای مقاله، گزارش و مصاحبه بیشتر نظری و تحلیلی هستند، و اصولا مقاله‌ها از تیترهای کوتاه‌تر بهره می‌برند.


منبع: همشهری - احمد توکلی

  • کانون نشریات

تیتر در خبر نکته مهم خبر را برجسته،و مخاطب را به خواندن خبر جذب کند.

نویسنده تیتراگر قادر به تشخیص درست این دو عنصر باشد، حالا باید بتواند با ساده‌ترین و کوتاهترین واژه‌ها (ایجاز) حرفش را درتیتر به مخاطب برساند. البته برای آنکه بتواند،‌همین کار ساده را انجام دهد، باید نگاهش خلاقانه  و سابقه و تجربه لازم را هم در امر تیترزنی داشته باشد.

مشخصات یک تیتر خوب:

ساده، روان و شفاف باشد.

اگر آهنگین باشد، بهتراست.  

بهتر است کوتاه باشد. تیترهای کوتاه اغلب-نه لزوما- بهتراز تیترهای بلند هستند.

قواعد تیتر مناسب در چهارضلعی  «ارتباط، سادگی، شفافیت و جذابیت» خلاصه می‌شود

روزنامه‌نگار حرفه‌ای گاهی هنگامی که رویداد در حال وقوع است،‌ تیترش را پیدا می‌کند، برخی مواقع قبل از نوشتن متن خبر، یا قبل از پاکنویس کردن آن به تیتر دست پیدا می‌کند، برخی مواقع در یک مصاحبه مطبوعاتی، در حالیکه مصاحبه شونده در حال بیان مطلبی است، خبرنگار با خود می‌گویم «هی! تیتر رو پیدا کردم» ولی به کسانی که تازه وارد این حرفه شده‌اند یا دانشجویان روزنامه نگاری که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند توصیه می‌شود که حتما خبر را بنویسند، بعد اقدام به تیتر زنی کنند،

تیتر بدون فعل به ویژه برای مطالب خبری غلط است.


  • کانون نشریات

بیشتر در اخبار طولانی کاربرد دارند، وقتی حجم خبری زیاد می‌شود، میان تیترها نقش پاگرد پله‌های یک ساختمان را ایفا می‌کنند، مطلبی که نصف یک صفحه روزنامه را پوشانده بدون میان‌تیتر شبیه پله‌های  یک ساختمان 6 طبقه است که در یک ردیف شما را مستقیم به طبقه ششم می‌برد، تصویر این پله‌ها برای کسی که قرار است آن را طی کند، دهشتناک است؛ پاگردهای تنفسی(درخبرطولانی همان میان‌تیترها) بدون آنکه مقصد نهایی، شما را به وحشت اندازد، مسیر را برای مخاطب پذیرفتنی می‌کند.

ضمنا خبر را طبقه بندی و موضوع بندی می‌کند. مخاطب اگر نخواهد همه خبر ما را بخواند، می‌تواند با توجه به موضوع میان‌تیتر، مطلب مورد نظر خودش را انتخاب ومطالعه کند و از بقیه خبر بگذرد.

اما سوتیترها در اخبار نسبتا طولانی چند کاربرد دارند. نکات مهم خبر را برجسته می کنند، مثل اقلامی که یک فروشنده از میان ده‌ها کالای داخل مغازه‌اش چینش می‌کند و در ویترین مغازه اش برای جذب مشتری به نمایش می‌گذارد. دیگر اینکه در صفحه‌آرایی به زیبا شدن صفحه - با هدف باز هم جذب مخاطب - کمک می‌کند.


منبع: همشهری

  • کانون نشریات

در کار مطبوعاتی و سایر حوزه های رسانه ای، برای پیشرفت، توصیه ای که میتوان کرد این است که خلاقیت داشته باشید. این خلاقیت زمانی حاصل خواهد شد که مغر شما معلومات و اطلاعات زیادی را در خود نگه داشته باشد. زیرا معلومات زیادی مورد نیاز است تا بتوان ایده های متعددی را ارائه داد . پس معلومات خود را به طور مستمر و به صورت زیر افزایش دهید :

  • روزی یکساعت مطالعه در رشته های تخصصی و عمومی
  • شرکت در کلاسهای و سیمنارهای آموزشی
  • دیدن برنامه ها و فیلم یا نوار آموزشی
  • مشاوره و مذاکره با افراد صاحب فن و تخصص
  • گوش دادن به نظرات دیگران
  • مطالعه مجلات و روزنامه ها، شنیدن رادیو ، تماشای تلویزیون ، دیدن عکس های خلاقانه و ....


منبع: وبلاگ ایران رادیو

    • کانون نشریات
    • - سعی کنید در مصاحبه خودتان را به رخ فرد مصاحبه شونده نکشید. هدف اولیه شما به دست آوردن اطلاعات و پاسخ سؤال‌ها است. این کار، حس این که در مرکز توجه هستند، را از آن‌ها می‌گیرد.
    • - اولین، معمولی‌ترین و دم دست‌ترین سؤالی که به ذهن می‌رسد را نپرسید. این سؤال ممکن است به ذهن هر کس دیگری هم بیاید.
    • - مصاحبه شونده را با حرف هایتان آزار ندهید. این کار بازخورد منفی دارد.
    • - آنچه را می‌توانسته اید با تحقیقات خود در مورد موضوع یا فرد مصاحبه شونده بفهمید، در قالب سؤال نپرسید.
    • - از همه مهم‌تر این سؤال را نپرسید: «احساستان چیست؟»


    منبع: همشهری

    • کانون نشریات

    اگر هنگام مصاحبه، مصاحبه شونده نخواهد به سوال شما جواب دهد یا از جواب دادن طفره رود و جواب مناسبی به شما ندهد، شما چه خواهید کرد؟

    برای پاسخ به این سوال چند راه را به شما پیشنهاد میکنیم:

    1- مصاحبه کنندگان غیر حرفه ای در این شرایط قید سوال را میزنند و به سراغ سوال بعد میروند. اما این اشتباه است. این برای شما چیزی شبیه به همان شکست است، مگر این‌که به عمد این کار را انجام داده باشید تا بعدا باز آن را مطرح کنید.

    شما آنجا هستید که مصاحبه بگیرید، بنابراین دوباره سؤال را مطرح کنید. ممکن است این بار کمی با ملایمت بیشتر و به صورت غیرمستقیم بتوانید سؤال را بپرسید و به جواب برسید.

    • کانون نشریات

    مراحل گزارش‌نویسی

    1- مشخص ساختن سوژه یا موضوع گزارش (بحث سوژه آنقدر مهم است که در بعضی از روزنامه ها، دسته‌ای از روزنامه‌نگاران توانمند فقط مشغول سوژه یابی هستند.)

    2- مشخص ساختن اهداف گزارش نزد خود؛ گزارش‌نویس باید مواردی را که می‌خواهد برای خواننده برجسته سازد، از قبل مشخص نماید. به این شیوه، براساس اهداف گزارش است که روزنامه نگار، نقشه گزارش را طرح ریزی می کند.

    3- جمع آوری اطلاعات و سابقه موضوع از طریق مصاحبه، آرشیو مطبوعات و کتابخانه. 

    4- آماده‌سازی گزارش 

    • کانون نشریات
    طبقه‌بندی انواع گزارش

    1ـ بر اساس موضوع: گزارش سیاسی ـ جنگ‌ها و کشمکش‌ها ـ اقتصادی ـ اجتماعی ـ روشنگرانه و خردورزانه ـ علمی ـ هنری و گزارش ورزشی.

    2ـ بر اساس مکان جغرافیایی: گزارش داخلی (کشوری) ـ منطقه‌ای و بین‌المللی.  

    3ـ بر اساس ژانر: گزارش انتقادی ـ ‌خبری ـ توصیفی و گزارش از شخص.

    4- براساس هدف: گزارش پیش‌بینی کننده - تحقیقی- عمقی- پس‌زمینه ای - پیگیرانه - گزارش وقت گذرانی. 


    از جهتی دیگر نیز میتوان گزارش را تقسیم بندی کرد:

    الف- گزارش های بازتابی: در زمان های خاصی، اتفاقاتی روی می‌دهد که به دلیل اهمیت بازتاب آن رویداد برای مردم و ضرورت اطلاع مخاطبان از چند و چون آن، گزارش نویس به نوشتن آن می‌پردازد.

    ب- گزارش های پدیده ای: اگر موضوعی بارها به وقوع بپیوندد وبه سوژه‌ای تکراری تبدیل شود حالت پدیده‌ای به خود می‌گیرد مثلا شکاف نسلی در هر استانی وجود دارد و نویسنده گزارش به چگونگی و چرایی موضوع می‌پردازد.

    ج- گزارش اقتصادی: منظور از این نوع گزارش، روزنامه‌نگاری اقتصادی نیست که در آن رویدادهای صرفا اقتصادی بررسی شود بلکه این نوع گزارش با انسان و اقتصاد و تاثیر رویدادهای اقتصادی بر انسان می‌پردازد.

    د- گزارش بحران: در این نوع گزارش، رویدادهایی که مردم زیادی را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد و یا موضوع هایی که برای بسیاری از مردم مهم است و ارتباط تنگاتنگی با آنها دارد پوشش داده می‌شوند به عنوان مثال رویدادهایی چون آنفلوآنزای پرندگان، سیل، سونامی، زلزله، کمبود آب و سوخت و... که ممکن است به بحران تبدیل شود یا در زمان خود بحران باشند، مد نظر هستند.

    ه- گزارش تحقیقی: در گزارش تحقیقی، مهمترین اصل، دلیل و مدرک ارئه دادن و اثبات آن است.این نوع گزارش، تنها بازگو کردن دوباره اطلاعات قدیمی درباره رویداد یا موضوع نیست بلکه کشف و یافتن حقایق نو و اطمینان حاصل کردن از منابع بیان آنهاست.


    منبع: سایت همشهری

    • کانون نشریات

    خبر، نقل رویداد است اما گزارش، تجزیه و تحلیل رویداد و بررسی ارتباط آن با حوادث دیگر و پیشینه‌ تاریخی موضوع است.

    چنانچه رویداد یا حادثه‌ای خاص از اهمیت زیادی نزد مخاطبان برخوردار باشد، روزنامه‌نگار به خبر اکتفا نمی‌کند و با بررسی و تحلیل جنبه‌های مختلف آن، به تنظیم گزارش کاملی درباره‌ رویداد موردنظر می‌پردازد و ضمن روشن‌کردن ابعاد گوناگون مسأله، دیدگاه خود را هم بیان کند.

    خبر: دراین ژانر ، روزنامه‌نگار دیدگاه خود را بیان نمی‌کند، تنها به نقل ساده مسأله می‌پردازد و به 5 پرسش که؟ کی؟ کجا؟ چه؟ و چرا؟ پاسخ می‌دهد در صورتی که در گزارش، روزنامه‌نگار در همان‌حال که به تشریح مسأله می‌پردازد، می‌تواند دیدگاه خود را نیز بیان کند. هم‌چنین گزارش اصولا در پاسخ به دو پرسش چرا؟ و چگونه؟ نوشته می‌شود.

    • کانون نشریات