نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

۱۸ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

1- خواندن ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک برای مخاطب آسان تر از خواندن حروف صرفا بزرگ باشد.

2- خواندن خطوط طولانی، نوشته ها، چشم را خسته می کند.

3- فضای نوشتاری که راست چین یا چپ چین بوده آسان تر از نوشته ای خوانده می شود که وسط چین باشد.

4- نوشته سفید روی زمینه سیاه سخت تر خوانده می شود، همچنین نوشتار رنگی، به ویژه روشن به سختی خوانده می شود.

5- حروف توپر، فشرده، یا ایتالیک برای بخش های مهم آورده می شود، چرا که آن ها چشم را خسته می کند.

6- فضای نوشتاری خلوت معمولا بهتر از فضای نوشتاری شلوغ خوانده می شود.


منبع: وبسایت هنرهای تجسمی
  • کانون نشریات

تیتر، لید، متن و هر آنچه که یک خبر را شکل می دهد زیر و بم هایی دارد که اگر می خواهید در حرفه خود حرفی برای گفتن داشته باشید باید آنها را بیاموزید و به کار ببرید.

چند نکته در این خصوص میتواند کمک کننده باشد:

1- خبر باید حرفی برای گفتن داشته باشد:

رای همراه کردن مخاطب تنظیم درست شرط لازم اما کافی نیست، ضروری است ابتدا خبرتان گوشت داشته باشد، یا به عبارت دیگر حرفی برای گفتن داشته باشد. اگر شما یک خبر بی‌خاصیت را به بهترین تنظیم کننده خبر بدهید‌ و او هم وقت کافی برای آن بگذارد، باز هم کار موفقی تولید نخواهد شد.

2- کدام سبک تنظیم خبر:

خبرنگار حرفه‌ای ابتدا باید سبک‌های مختلف را بشناسد، و سپس با کار و تلاش، تمرین و توجه به معیارهای تولید حرفه‌ای، کارکرد هر موضوع را در سبک متناسب خود پیدا کند. البته این موضوع کمی هم ذوقی است، لذا برخی که نگاه و قلم خلاقانه‌تری دارند، در این زمینه موفق‌تر هستند.

  • کانون نشریات

اعداد یک رقمی

اعدادیک رقمی به استثنای عدد (9 ) در متن خبر با حروف نوشته می شوند و عدد (9 ) به دلیل پرهیز از اشتباه در خواندن با حروف نوشته نمی شود.

تنها اعداد آغاز سطر با رقم نوشته می شوند.

مثال:

فیلم برگزیده جشنواره فجر پنج جایزه را به خود اختصاص داد.

رانش زمین در روستای علی آباد از توابع فیروز کوه 9 مجروح بر جا گذاشت.

3 نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در مرز ایران با ترکیه دستگیر شدند.مثال :

اعداد دو و سه رقمی

اعداد دو و سه رقمی را با رقم می نویسند. 

  • کانون نشریات

مصاحبه با منصور ضابتیان - مجری برنامه رادیو هفت - زهره کهندل - قدس آنلاین

توضیح: این مصاحبه یک مصاحبه فردی است که با مقدمه ای مناسب همراه است. در این گفتگو، مصاحبه کننده بسیاری از سوالات را در حین مصاحبه طرح و می‌پرسد و این باعث میشود که ناخواسته سوژه اصلی مصاحبه شکل بگیرد.

مصاحبه با محمدرضا خلعتبری - بازیکن تیم ملی

توضیح: در این مصاحبه محمدرضا خلعتبری به هیچ وجه نمیخواهد پاسخ مصاحبه کننده را بدهد، اما مصاحبه کننده با شگردهای مختلف و طرح سوالات مختلف سعی میکند جواب را از زیر زبان او بیرون بکشد..


  • کانون نشریات

تنظیم خبر به سبک روایی– داستانی (narrative)  شبیه داستان کوتاه است. در این سبک نویسنده دقیقا از تمام تکنیک های قصه‌گویی (شخصیت پردازی، صحنه آرایی ، موقعیت ها و نقطه اوج ) بهره می‌برد با این تفاوت که همه آنچه را که می گوید حقیقت دارد و بر عکس داستان و رمان ذهنی نیستند.

بهترین کاربرد آن زمانی است که شما یک خبر مهیج (dramatic story)  برای گفتن دارید. در این گونه خبرها گزارشگر به بیان جزئیات می پردازد و کردار مردم را به نمایش می گذارد.

سبک روایی همچنین شامل نقل قول هایی است که  شبیه دیالوگ هستند.

  • کانون نشریات

در سال 1990 پژوهشی به نام "دریاب چشم" صورت گرفت. در این پژوهش چگونگی ورود مخاطبان به صفحات، نحوه مرور اطلاعات، نحوه پردازش تصاویر و توجه به بخش های رنگی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که رنگ ابزار موثری برای جذب مخاطب به مطالب و حرکت از نقطه ای در صفحه به نقطه دیگر است.

همچنین خوانندگان گفتند که صفحات رنگی را دوست دارند و احساس میکنند صفحات رنگی اطلاعات بیشتری نسبت به صفحات سیاه و سفید در اختیار آن ها میگذارد.

آنها صفحات رنگی و متن های نوشته شده در زیر تصاویر رنگی را ترجیح میدهند.

  • کانون نشریات

رنگ به مثابه نشانه‌گذاری  

تصویر شما چه عکسی از عراق باشد، چه یک نقشه راه و چه یک صفحه طراحی، تنها یک لکه رنگ می‌تواند به آن جان ببخشد. رنگ را با خساست و سنجیده به کار ببرید. وقتی روی داستان تمرکز کرده‌اید، اصلا به رنگ فکر نکنید، بعد سر فرصت و با فراغ خاطر، به سراغ جعبه مداد رنگی‌هایتان بروید.


منبع: همشهری

  • کانون نشریات

تضاد رنگها

منظور از تضاد یا کنتراست رنگ، مقایسه دو رنگ با هم و اختلافی است که می توانند داشته باشند.

تضادهای هفت‌گانه عبارتند از: رنگمایه، تاریکی و روشنی، سردی و گرمی، تضاد مکمل، تضاد اشباع (کیفیت)، تضاد همزمان (سیمولانته، و تضاد تناسب (وسعت و سطوح رنگ).

ما بیشتر روی چهار تضاد مکمل، سردی و گرمی، تاریکی و روشنی، و کیفیت یا اشباع تمرکز خواهیم داشت.

  • کانون نشریات

دایره رنگ

تمام اسرار رنگ‌ها در دایره رنگ نهفته است.

دایره رنگ از سه رنگ اصلی یا اولیه تشکیل شده است: قرمز، زرد و آبی. رنگ‌های اصلی سه رنگی هستند که از ترکیب رنگ‌های دیگر به وجود نمی‌آیند. آنها رنگ‌های مطلق و خالص هستند. با ترکیب یک رنگ اصلی با دیگری، می‌توان به رنگ‌های ثانویه رسید: قرمز و زرد= نارنجی، آبی و زرد= سبز، آبی و قرمز= ارغوانی یا بنفش.

دایره رنگ با ترکیب رنگ‌های ثانویه و حصول رنگ‌های درجه سوم، دارای جزئیات بیشتری می‌شود.

در دایره رنگ از یک سو رنگ‌های سرد داریم و با حرکت به سمت دیگر به رنگ‌های گرم می‌رسیم.

با افزودن درصدی از رنگ مشکی به هر رنگ، می‌توان درجه اشباع و تضاد آن رنگ را کاهش داد.

در محیط‌های چاپی یا وب، رنگ سفید به عنوان رنگ کاغذ یا پس زمینه در نظر گرفته می‌شود.

تیره یا روشن کردن یک رنگ ارزش آن رنگ را تغییر می‌دهد و بر حس، معنا و تضاد آن تاثیر می‌گذارد.

رنگ‌های پرجلوه و شاد، حسی از انرژی و فوریت را منتقل می‌کنند. بر این مبنا شما می‌توانید هر رنگی را که می‌خواهید ایجاد کنید و برای انتقال حس و حال خبرتان از رنگ بهره بگیرید. اغلب خوانندگان و مخاطبان شما هرگز به خود رنگ توجهی نمی‌کنند. آنها فقط می‌دانند که چیزی باعث جلب توجهشان به خبر شده است، و این همان چیزی است که شما می‌خواهید.


منبع: همشهری

  • کانون نشریات

فهم تئوری رنگ‌ها به ویژه برای آنان که در عرصه ژورنالیسم دیداری فعالیت دارند، اهمیت حیاتی دارد. تئوری رنگ‌ها بخشی از فرآیندی است که محاسبه می‌کند چرا یک عکس از عکس دیگر بهتر است یا چگونه بود یا نبود رنگ بر حس و حال یک خبر تاثیر می‌گذارد.

رنگ: هر رنگ، الهام بخش یک حس یگانه یا مفهوم احساسی است و تلفیق رنگها گزینه‌های بیشتری را برای طراحی در اختیار قرار می‌دهد. 

تضاد: ترکیب دو یا چند رنگ، کنتراست یا تضاد تشکیل می‌دهد.

بعد: چند لایه رنگ، بعد یا پس زمینه ایجاد می‌کند. بعد زمانی ایجاد میشود که دو یا چند رنگ، تضاد ایجاد میکنند. در نتیجه یکی از رنگ ها در پس زمینه، یکی در فضای میانه و یکی در فضا قرار میگیرد. هر کدام از رنگ ها در یکی از این فضاها قرار میگیرند. آن ها را باید تشخیص داده و با بکارگیری آن ها بعد ایجاد کنید.

رنگهای تیره تر بخصوص آنهایی که ته زمینه مشکی دارند، پس زمینه ایجاد میکنند.

همچنین رنگهای سرد بیشتر به عنوان پس زمینه و رنگهای گرم و رنگهای روشن به عنوان پیش زمینه (درفضا) به کار برده میشوند.



منبع: همشهری


  • کانون نشریات