نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

اگر با یک چهرۀ مشهور مصاحبه می‌کنید، به احتمال زیاد او پیشتر مصاحبه‌های زیادی با همان موضوع مشابه شما داشته است. شما با اطلاع از محتوای آن مصاحبه‌ها می‌توانید بحث جدید را باز کنید. فقط ببینید قبلاً چه حرف‌هایی زده شده، چه سوالاتی پرسیده شده، شما کار تازه‌ای بکنید. گاهی اوقات غفلت‌های گزارشگران دیگر، شگفت‌آورند. برای مثال با مایک جاگر دربارۀ هر موضوعی مصاحبه شده بود جز این‌که او چطور آهنگ‌سازی کرده بود. او نشان داد که چقدر دوست داشته دربارۀ این موضوع حرف بزند.


منبع: همشهری

  • کانون نشریات

گزارش خبری:

در تهیه گزارش خبری، گزارشگر ها عموماً وقتی وارد ماجرا می‌شوند که سوژه، خبری شده باشد. در این حالت گاهی لازم است برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر مصاحبه کنید. برای گزارش گیری همیشه گزیده ای از اخبار را پیدا کنید و آن‌ها را به منبع بدهید تا با شما مرورشان کند. او به شما خواهد گفت که کدام‌شان درستند و علاوه بر آن اطلاعات دقیق تر و بیشتری در رابطه با آن به شما خواهد داد.


  • کانون نشریات
عکس در نشریات و مطبوعات جایگاه قابل ملاحظه ای دارد. یک عکس میتواند در ذهن مخاطب ماندگار شود. علاوه بر این اگر به صورت اصولی و متناسب با محتوای پیام انتخاب شود، اعتبار و ارزش پیام را افزایش داده و در مواقعی سندیت آن را نیز تردید ناپذیر میکند. برای استفاده درست و اصولی از تصاویر در نشریه، توجه به نکات زیر ضروری است:

1- کسی که میخواهد برای نشریه عکس انتخاب کند، حتما بایستی اطلاعاتی درباره مطلب مورد نظر داشته باشد و حتی تیتر آن را هم بداند. این کمک خواهد کرد که عکسی مناسب‌تر با محتوای پیام انتخاب و عرضه شود. این کار به عهده دبیر عکس یا مدیر هنری است. 

2- پس از انتخاب اولیه عکس ها، باید عکس های نهایی انتخاب شوند. در این مرحله سردبیر نیز ورود پیدا میکند. شاید به نظر ساده برسد، اما واقعیت این است که انتخاب نهایتا یک یا دو عکس از میان مثلا 30 عکس، کار راحتی نیست و نیاز به مهارت، تجربه و ظرافت و دقت خاصی دارد. بسته به شرایط باید تصمیم های مختلفی گرفت. گاهی لازم است تنها عکسی را انتخاب کنیم که شامل تمام و یا بخش مهمی از واقعه باشد. 

  • کانون نشریات