نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

چهار عامل عمده در تیترزنی موثر است:

1- خط مشی رسانه: خط مشی رسانه را معمولا صاحبان نشریه و مدیران مسئول یا سردبیران تعیین میکنند.

بعضی از نشریات سعی میکنند در چارچوب های رسمی حرکت کنند و از تیترهای جنجالی پرهیز کنند. اما بعضی ها خط مشیی کاملا به عکس دارند.

برای شناختن خط مشی یک رسانه، باید برای یک دوره زمانی مشخص آن نشریه را زیر نظر داشت و بررسی کرد، اما مقایسه تیترهای روزنامه ها درباره واقعه ای خاص، خیلی زودتر میتواند این موضوع را روشن کند.

مثال1:

  • کانون نشریات

1- تیترهای زیر را کوتاه کنید.

1-1- 1/5 میلیون تومان وام بی‌بهره برای تأمین شغل پنج ساله معلولان و مددجویان

1-2- کویت عراق را به زیر پا گذاشتن تصمیمات سازمان ملل در مورد مرزهای دو کشور متهم کرد


پاسخ‌ها:

1-1- با روش حذف کلمات اضافی: وام‌ بی‌بهره برای تأمین شغل معلولان و مددجویان

1-2- با استفاده از روتیتر: در رابطه با اختلافات مرزی/ کویت، عراق را به نقض تصمیمات سازمان ملل متهم کرد

  • کانون نشریات

تعریف

گزارش عبارت است از داستان خبری 700 تا 1700 کلمه‌ای که رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... را از زبان شخص سوم روایت می‌کند. این روایت به شیوه‌ای منطقی و وصف گونه حاوی اطلاعاتی زنجیروار است که تصویری از وضع، چگونگی و چرایی اتفاق، رویداد یا سوژه را در اذهان مخاطب ایجاد می‌کند، به گونه‌ای که خواننده احساس می‌کند که با رویداد آغاز می‌شود، حرکت می‌کند و این فرایند مداوم را طی می‌کند.

بخش های گزارش

الف- اطلاعات: گزارش باید حاوی اطلاعات صحیح باشد که از منابع آگاه،  مطلع و موثق نقل شوند.

ب - نقل قول های مستقیم وغیر مستقیم (آراء ونظرات): نقل قول به مثابه نمک است برای غذا. باید به اندازه باشد نه شور نه بی نمک. از مهمترین مواردی که روزنامه‌نگار باید در مورد نقل قول رعایت کند این است که درآوردن نقل قول‌های غیر مستقیم از زبان افراد سیاسی ومسئولان، اطاله کلام نکند زیرا این تصور می‌رود که نویسنده مطلب از آن شخص جانبداری می‌کند یا سخنگوی آن جریان شده است و در نتیجه استقلال روزنامه نگار زیر سوال می‌رود.

  • کانون نشریات
  • کانون نشریات

چهار قاعده در لید

1- لید نباید با نقل قول آغاز شود

2- لید همیشه باید مستند باشد

3- لید نباید طولانی تر از سه یا چهار خط باشد

4- لید باید کل داستان را در یک پاراگراف خلاصه کند

نوشتن لید

برای نوشتن لید، ابتدا سعی کنید جواب مناسبی برای سوالات زیر داشته باشید:

قضیه چیه؟

  • کانون نشریات

تعریف گزارش:

گزارش حاصل کشف خبرنگار است از سو‍ژه های مورد توجه مخاطبان آن هم با این شرط که با زبانی پر کشش نوشته شود.

مهم کشف اطلاعات است

برای مثال وقتی خبرنگاری می‌خواهد درباره وضعیت بازار پرنده فروشی در تهران بنویسد، باید وقت بگذارد و حضوری به بازار پرنده فروشان مراجعه کند ، داخل مغازه های مختلف برود و اطلاعات جمع کند و در نهایت با افرادی که پرنده صید می‌کنند صحبت داشته باشد .این که خبرنگار با اینترنت اطلاعات جمع کند هیچ فایده ای ندارد چرا که روزنامه‌نگاری و به خصوص گزارش نویسی کشف است . 

  • کانون نشریات

1- تعیین قطع نشریه

تعیین قطع نشریه ارتباط مستقیمی با مخاطب نشریه دارد. در واقع این مخاطب نشریه و محتوای آن است که تعیین می کند نشریه در چه قطع و اندازه ای انتشار یابد.

قطع A4، A3 و 25*35 از اندازه های رایج در محیطهای دانشجویی است؛ اما گاهی از ابعاد غیراستاندارد نیز استفاده می شود که در نوع خود می تواند به زیبایی و خاص بودن نشریه اشاره داشته باشد.

2- طراحی گرید نشریه

هر نشریه ای بخشهای ثابتی دارد که در هر شماره وجود دارد. این بخشهای ثابت شامل سرعنوان و نام، حروفچینی، سرصفحه و فهرست مطالب است.

معمولاً در نشریات، ابتدا یک الگوی کامل از نشریه را در رایانه تعریف میکنند تا بدین ترتیب صفحه آرایی شمارههای بعدی راحتتر باشد.

این الگو ساختار وکارکرد نشریه را مشخص میسازد. هرگاه الگو را در اختیار داشته باشید به آسانی میتوانید نسخه های مشابهی ازآن تهیه کنید. وقتی الگوی کار مشخص شد وگرید پایه کار معلوم گشت، تمامی شمارههای بعدی دارای شکل کلی مشابه واختلافات صوری اندکی خواهند بود.

پس از آن که الگو طراحی شد، تهیه نشریه برای هر کسی که با کار آشنایی داشته باشد به آسانی امکانپذیر است.

3- طراحی لوگو

4- طراحی گرید جلد نشریه

5- صفحه آرایی براساس گرید نشریه

6- چاپ


منبع: پرشین گرافیک

  • کانون نشریات