نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

قدم دوم - تقسیم وظایف

جمعه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۳، ۰۵:۴۵ ب.ظ

گفتیم نشریه نگاری یک کار تیمی است. طبیعی است که در آن هر کسی باید وظیفه ای مشخص داشته باشد و به وظیفه اش هم درست عمل کند. هر کسی که وظیفه اش را درست و به موقع انجام ندهد، ممکن است نتیجه اش از بین رفتن کل زحمات اعضا باشد. در این مطلب به شرح وظایف هر یک از اعضای چارت نشریه میپردازیم..

مدیرمسئول: فردی است که مسئولیت نشریه با اوست و اوست که تأیید نهایی را برای چاپ نشریه می دهد و در مقابل تمام مطالب چاپ شده در نشریه نیز باید پاسخگو باشد. معمولا خط دهی نشریه و سیاستگذاری آن هم به عهده مدیرمسئول است و البته تأمین بودجه انتشار نشریه هم به عهده اوست.

سردبیر: رئیس هیئت تحریریه است. سردبیر باید از تخصص لازم برخوردار باشد. البته چون در نشریات دانشجویی معمولا تخصص وجود ندارد، انتظار اینکه از ابتدا فرد متخصصی را پیدا کنیم، بی جاست. اما باید حتما به مرور بر توانایی ها و تخصصش اضافه کند. سردبیر از انتخاب افراد گرفته تا انتخاب مطالب و ویرایش محتوایی آنها و اعمال مدیریت و ایجاد هماهنگی، همه را بر عهده دارد. البته این کار میتواند به صورت گروهی تحت عنوان شورای سردبیری هم انجام شود. در این حالت یک نفر از آن ها به عنوان دبیر تحریریه انتخاب میشود. سردبیر همچنین میتواند با انتخاب معاون و دبیر تحریریه برای خود، بخشی از وظایف خود را به آنها واگذار نماید.

ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف نشریه، آگاهی از برنامه و عملکردهای هیئت تحریریه و تلاش مستمر برای ارتقاء کیفیت نشریه از مهم ترین وظایف سردبیر است. علاوه بر اینها سردبیر باید از دبیر سرویس ها گزارش کار بخواهد و به عملکرد آن ها نظارت داشته باشد و مطالبی را که مناسب مجله نیست، حذف نماید.

مدیر هنری: پس از تهیه مطالب وظیفه آماده سازی نشریه را تا وهله توزیع بر عهده دارد. مراحل این کار عبارتند از حروفچینی، تصحیح (نمونه خوانی)، عکس و طراحی و گرافیک، صفحه آرایی و نظارت بر تکثیر.

دبیر تحریریه: سردبیر بخشی از وظایف خود را میتواند به دبیر تحریریه واگذار کند. دبیر تحریریه زیر نظر سردبیر به بررسی مطالب اعضای تحریریه میپردازد.

هیئت تحریریه: افرادی که تهیه مطالب برای نشریه را بر عهده دارند.

مدیر اجرایی: تمامی امور اجرایی نشریه به عهده اوست. از قبیل تدارکات و پیگیری های چاپ نشریه. مدیر اجرایی زیر نظر مدیر مسئول به فعالیت خود میپردازد.

مسئول توزیع: برنامه ریزی و اقدام جهت انتشار نشریه در دانشگاه به عهده او خواهد بود. او نیز زیر نظر مدیرمسئول فعالیت خواهد کرد.

روابط عمومی: رابط میان نشریه و مخاطبان است. او در حقیقت باید در برداشتن فاصله بین نشریه و مخاطبان نقش بسزایی ایفا نماید.

نظرات  (۴)

با سلام

عیدتون مبارک و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)دخت نبی بر شما و تمام شیعیان تسلیت باد

اگر لایق دیدید به وبلاگ بنده سر بزنید

من را با نظرات زیباییتان خوش حال کنید

تبادل لینک هم مایل باشید در خدمتم

  • جواد بچه 10 متری
  • واقعا احسنت به این مطالب خوبتون
    ولی افسوس که خیلی ها قدر نمی دانند و دنبال خضعولات می روند
    عالی بود ممنون
    کامل وماجع.
    موفق باشید
    پاسخ:
    انشالله به کارتون اومده باشه .. :)
    ممنون از مطالب مفیدتون...میخوایم ایشالا یه نشریه هنر و ادبیات بزنیم...به دردمان خورد بسی....حیدرپور هستم از دانشگاه فرهنگیان اصفهان پردیس شهید باهنر
    پاسخ:
    موفق باشید انشالله ..

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی