نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

ویژگی‌های سرمقاله:

1ـ سرمقاله، تحلیل و تشریح یکی از مسائل مهم روز در چارچوب خط‌مشی روزنامه است.

2ـ در بسیاری از موارد، سرمقاله در ستون ثابتی از صفحه نخست روزنامه نوشته می‌شود تا بیشتر جلب توجه کند.

3ـ نویسنده‌ سرمقاله، معمولاً موضوعاتی را برمی‌گزیند که دغدغه افکار عمومی جامعه است و به‌اصطلاح از مسائل داغ روز است.

4ـ سرمقاله در برخی از روزنامه‌ها با همان عنوان ثابت «سرمقاله» نوشته می‌شود، اما در برخی دیگر، براساس نوع موضوع، عنوان‌های متفاوتی را به خود می‌گیرد.

ویژگی‌های نویسنده‌ی سرمقاله

1ـ نویسنده سرمقاله باید به ریزه‌کاری‌های هنر روزنامه‌نگاری تسلط داشته و علاقه‌مند به پیگیری روزانه مسائل محیط اجتماعی خود باشد.

2ـ قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد، طوری که بتواند رویدادها را تفسیر کند، گذشته را به آینده پیوند دهد و اوضاع آینده را در ارتباط با موضوعی خاص پیش‌بینی کند.

3ـ از ذهنی مترقی و اندیشه‌ای روشنفکرانه برخوردار بوده و در زمینه‌های گوناگون، مطالعه داشته باشد، تا نظریه‌های محکم، شایسته و درستی را ارائه کند.

4ـ باید از قابلیت‌های منتقدانه‌ برخوردار باشد و برای چاره‌جویی مشکلات جامعه، توانایی ارائه‌ نقدهای اساسی را داشته باشد.

5ـ نویسنده‌ سرمقاله باید همواره این مسأله را مد نظر داشته باشد که او در حقیقت، دیدگاه روزنامه یا نشریه‌ای را که در آن قلم می‌زند، بیان می‌کند، نه دیدگاه خود را.

6ـ نویسنده‌ سرمقاله باید هدف خود را به روشنی در سرمقاله‌اش بیان کند.

7ـ در بیان همه‌ مسائل اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، شجاعت داشته باشد.

8ـ قدرت آن را داشته باشد که خوانندگان سرمقاله را به‌طور کامل و روشن از موضوع آگاه کند.

9ـ نویسنده‌ سرمقاله نمی‌تواند از چارچوب سیاست کلی روزنامه تخطی کند، درحالی‌که نویسندگان مقالات و ستون‌ها می‌توانند کمابیش پا از این چارچوب فراتر بگذارند.

10ـ بهتر است سرمقاله‌نویس، بیش از آن که توانایی نوشتن مقاله‌های رسانه‌ای را داشته باشد، از قدرت نگارش مقاله‌های اقناع‌کننده برخوردار باشد.

  • کانون نشریات

بلوک دوم در خبرنویسی استفاده از نقل قول بود. یک خبرنگار باید همواره به دنبال نقل قولهای کوتاه و تأثیرگذار باشد. او باید آن ها را صید کند و به موقع در خبرش استفاده کند.

این نقل قول ها باید طلایی باشند؛ یعنی..

- باید کوتاه و تاثیرگذار باشند؛ چون اگر طولانی باشند خواندن آن سخت و تاثیرگذاری‌شان کم می شود.‏
- باید به ارزش خبر اضافه کنند.‏
- باید زوایابی احساسی خبر را برجسته کنند.‏ 

  • کانون نشریات

در خبر باید به مخاطب اطلاعات ارائه شود.

پاسخ به عناصر خبر – چه وقت، کجا، چه کسی، چه چیزی، چرا و چگونه – یعنی ارایه اطلاعات.‏
‏اما باید توجه داشت که اطلاعات به تنهایی خبر را نمی سازد. اطلاعات را باید با پیشینه، نقل قول های طلایی و رنگ در هم آمیزید تا یک ‏خبر شکل بگیرد.


منبع: وبلاگ بلوچ ارتباط

  • کانون نشریات

خبرنویسی این روزها، با خبرنویسی گذشته متفاوت است. مانند هر علم و صنعت دیگری، خبر هم در حال رشد و تکامل است و هر چه جلوتر برویم، روش ها و شگردهای جدیدتری برای خبرنویسی پیش خواهد آمد. اگر این روزها سری به روزنامه های انگلیسی زبان بزنید یا روی وب نگاهی به خبرهای آسوشیتدپرس یا رویترز ‏بیندازید می بینید که خبرها اغلب،

‏1. اطلاعات جدید دارند (‏facts‏)؛
‏2. نقل قول های کوتاه اما شفاف دارند (‏golden‏_‏quotes‏)؛
‏3. در بسیاری از خبرها مشاهداتی عینی ارایه شده تا ما را مستقیم با صحنه اتفاق روبه رو کنند (‏color‏)؛ و
‏4. برای فهم بهتر خواننده پیشینه و توضیحات دارند (‏background).

خبرنگارها این روزها باید درست مثل یک فرشباف عمل کنند که نخ های رنگی را به هم می بافد و در نهایت ‏نقش می آفریند..


منبع: وبلاگ بلوچ ارتباط

  • کانون نشریات