نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

نکاتی درباره طراحی صفحه

يكشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۴۴ ق.ظ
شاید خیلی ها در نشریات دانشجویی، به تنها چیزی که اهمیت نمیدهند، صفحه آرایی باشد. برخی ها هم زیبایی صفحه آرایی در در چیز دیگری می بینند. اما مسئله این است که صفحه آرایی و زیبایی نشریه، خود یکی از عوامل مهم تأثیرگذاری نشریه است که اگر نباشد، ممکن است بهترین مطالب به چشم نیاید و توسط مخاطب مورد پذیرش واقع نشود.

یک صفحه آرایی خوب باید اطلاع دهد، توجه مخاطب را جلب کند؛ او را سرگرم کند، و در نهایت آگاهی ببخشد. باید توجه داشت که طراحی  صفحه ها یک هنر و کار عملی است و این کار باید در نهایت به دیده شدن و خوانده شدن مطلب بیانجامد، نه اینکه حواس مخاطب را به خود جلب کند و یا هیچ ارتباطی با موضوع نداشته باشد. از این رو به بیان نکاتی می پردازیم که بتواند شما را در ارائه یک صفحه آرایی موفق، یاری رساند:

1- طراحی صفحه  در واقع ترکیبی است که از تصویر؛ حروف، رنگ و.. شکل میگیرد. در طراحی مجله (جز روی جلد) باقی صفحه ها، به صورت زوج هستند.  و بیننده همواره دو صفحه را با هم می بیند. بنابراین  هیچ صفحه ای بدون در نظر گرفتن صفحه مقابل خود نباید صفحه آرایی شود. در صفحه آرایی این دو صفحه، همواره لازم است که برحاشیه بین دو صفحه غلبه شود. این کار را می توان با عواملی مانند نوع حروف، تصویر پردازی، رنگ، فضای سفید، حروفچینی، کادر، و یا ترکیبی  از تمامی این عوامل به هم ربط داد. از جمله عوامل مهمی که دو صفحه را به هم مربوط می سازد. عکس افقی است که حاشیه بین  دو صفحه را از بین می برد.

2- برای مشخص کردن دو موضوع مختلف از یکدیگر در یک شماره مجله، می توان از  دو آرایش ستونی متفاوت استفاده کرد. طراحی صفحه باید چنان با موضوع هماهنگ باشد که طراح آن را حس کند. در عین حال، سلیقه خواننده را نیز باید در نظر داشت.


منبع: صفحه آرایی،پلی بین نویسنده و خواننده، نسرین بنیادی، برداشت و تخلیص منصور حسین زاده، رسانه، سال 1، ش 1 ( بهار 1369 ): 46 – 48. (با تلخیص)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی