نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

خبر خوب

چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۱ ب.ظ

خودنمایی

خبر خوب، خبری است که توسط مخاطب دیده شود، و بعد از خودنمایی، تاثیر گذار باشد.

برای دیده شدن باید به "فرم" توجه کرد و برای تاثیرگذاری باید "محتوا" داشت.

یک تیتر جذاب یک شروع طلایی، یک ترکیب بندی و ساختار حرفه‌ای، یک تصویر مناسب و یک پایان موثر همه به "دیده شدن" کمک می‌کنند.

وقتی خبرنگار، ارزش‌های درونی یک خبر را با شاخک‌هایش به خوبی تشخیص می‌دهد،‌ به نیازهای مخاطب توجه می‌کند و در خبر کم نمی‌گذارد، سروکله محتوا پیدایش می‌شود.

البته در اینجا فرم هم در خدمت محتواست و با هم فرایند تاثیرگذاری را کامل می‌کنند، و خبر خوب شکل می‌گیرد.

----------------------------------------------

بال‌های پرواز

خبر برای آنکه اوج بگیرد و خبرنگار را با خود بالا بکشد، باید دو بال داشته باشد.

این دو بال "شیوه‌های اصولی کسب خبر و توجه به ارزش‌ها" و "نحوه‌ تنظیم" آن است.

کسب خبر به شیوه اصولی، محتوای ما را شکل می‌دهد و یک تنظیم حرفه‌ای باعث می‌شود که خبر ما دیده و خوانده شود.

---------------------------------------------------

کشف لایه‌های خبر

خبر خوب لایه لایه است.

کار خبرنگار این است که این لایه‌ها را کشف و آنها را برای مخاطب باز کند.

به عقیده من «خبر آن چیزی نیست که خودش، خودش را به ما نشان می‌دهد، بلکه آن چیزی است که ما به عنوان روزنامه‌نگار باید کشف‌اش کنیم.»

اینکه گفته‌ می‌شود فلان مسئول انتسابی فلان سازمان باید استعفا دهد، خبر است ولی اصولی‌تر این است که خبرنگار در خبرش "چرایی" آن را هم کشف کند، با طرف‌های درگیر گفت‌وگو کند و سابقه موضوع را دربیاورد.

-----------------------------------------

سبک های جدید

وقت آن رسیده که خبرنگاران ما کمی از سبک‌های قدیمی تنظیم خبر فاصله بگیرند و خودشان را با سبک‌های نوتر مطابقت دهند. (مثل ساعت شنی)

این سبک‌ها متناسب با نیاز مخاطب امروزی ابداع شده‌اند و روزنامه‌نگاران را وامی‌دارند که از خبر خام فاصله گرفته، به سمت تهیه گزارش‌های خبری حرکت کنند و طبیعی است که در این سبک‌ها، خبر غنای بیشتری می‌یابد و خواندنی‌تر می‌شود.

این سبک ها فقط فرم خبر را تغییر نمی‌دهد. بلکه برخی قابلیت‌های تهیه خبر را به او تحمیل خواهد کرد و کار او را ارتقا خواهد داد.

--------------------------------------------

خلاقیت و نوآوری

خلاقیت و نوآوری در تنظیم خبر، لازمه کار روزنامه‌نگاری هنرمندانه است.

مشروط به آن که از خبرنگار حرفه‌ای سربزند، غیرحرفه‌ای‌ها ممکن است کار "من‌درآوردی" را با خلاقیت و نوآوری اشتباه بگیرند.

احمد توکلی - مرکز آموزش و پژوهش همشهری

  • کانون نشریات

خبر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی