نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

نشریه نگاری

پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی نشریات بسیج دانشجویی خراسان رضوی

آخرین نظرات
وبلاگ های دانشجویی

گرید نشریه

پنجشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ق.ظ

سفید خوانی

در طراحی گرید یک نشریه حجم سفید خوانی باید مشخص شود. سفیدخوانی ضریبی از کل صفحه است. در گذشته درصد سفیدخوانی را به صورت چشمی و با حدس و گمان تعیین می‌کردیم. اما این درصد از قانون ضریب پیروی می‌کند. مثلاً سفیدخوانی کنار صفحه یک هفتم کل ستون‌های مطالب صفحه است. گاهی این مقدار به دو هفتم یا کمتر و بیشتر می‌رسد

این قابلیت باعث می‌شود در صفحه‌آرایی از تنوع بیشتری بهره ببریم. در مجله همشهری خردنامه از همین قانون استفاده شده است.

افزایش حجم سفیدی خوانی میتواند در طراحی گرید یک نشریه نکته حائز اهمیتی باشد. با این کار هم سوتیترها راحت‌تر خوانده می‌شود، هم امکان ایجاد باکس‌های اطلاعاتی در کنار ستون‌ها فراهم خواهد شد.

در این باکس های اطلاعاتی میتوان مطالب را به شکل دیگری که خسته کننده نباشد برای مخاطب توضیح داد یا مطالب تکمیلی را به شکل خواندنی تر ارائه داد. همچنین میتوان مطالبی را که در پانوشت ها میآید به صورت جذاب تر و خواندنی تر در این باکس های اطلاعاتی قرار داد.

تعداد ستون ها

تعداد ستون‌ها و فاصله بین آنها در هر مجله با توجه به نیاز آن مجله قابل تغییر است. در بعضی نشریات فرد بودن تعداد ستون‌ها ملاک است. در روش‌های کلاسیک، مجلات با ستون زوج بسته می‌شوند و معمولاً دو ستونه هستند. فقط در شرایط خاص، سه ستونه می‌شوند.اما تعداد ستون‌های فرد در ایجاد فضاهای ویژه میتوانند بسیار کارآیی داشته باشند.

همچنین درصد سفیدخوانی بالا و طرفین ستون‌ها، تعداد ستون‌ها و فاصله بین آن‌ها، چگونگی قرار گرفتن سوتیتر، تصویر و .... در هر مجله‌ با توجه به کاراکترهای مختص همان مجله طراحی ‌میشود.


منبع: همشهری

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی