لید 2
چهار قاعده در لید
1- لید نباید با نقل قول آغاز شود
2- لید همیشه باید مستند باشد
3- لید نباید طولانی تر از سه یا چهار خط باشد
4- لید باید کل داستان را در یک پاراگراف خلاصه کند
نوشتن لید
برای نوشتن لید، ابتدا سعی کنید جواب مناسبی برای سوالات زیر داشته باشید:
قضیه چیه؟
کی؟ کجا؟ چگونه؟ چه کسی؟ چه چیزی؟
چرا این خبر اهمیت دارد؟
مهم ترین اطلاعاتی که مخاطب باید بداند چیست؟
توجه داشته باشید که پاسخ این سوالات را باید در لید جای دهید.
قاعده نشان بده اما نگو
گفتیم یکی از راه ها برای بیان لید، اشاره مستقیم به اصل ماجرا است. اما گاهی بهتر می شود اگر ماجرا را به خواننده نشان دهیم، اما نگوییم. این کار به خواننده اجازه میدهد تا ماجرا را در ذهن خود تصویر کرده و ترغیب به خواندن ادامه مطلب شود.
مثال:
ساکنین برودواتر نسبت به تجمع آشغال در کانالهای عبوری از پشت خانه هایشان و آب گرفتگی آن ها معترض هستند.
هر روز صبح همه در کانال های منتهی به خلیج بوکاسیگا دلفینها، ماهی های تارپون و گاوهای دریایی را می بینند که در کنار هم شنا می کنند. اما در کنار آن ها میتوان قوطی های آلومینیومی، کیسه های پلاستیکی و کاغذهای باطله را هم دید.
انتخاب لید
در انتخاب لید سه نکته قابل توجه است:
1- زمان: آیا ماجرا تازه اتفاق افتاده است؟ آیا شما اولین کسی هستید که آن را گزارش می دهید یا اکثر مخاطبان شما از طریق منابع خبری دیگر در جریان قرار گرفته اند؟
2- مخاطب: آیا مخابان شما خبر را ابتدا از شما می گیرند؟ اگر این طور نیست، بهتر نیست لید شما به جای بیان مسئله، بر اطلاعات آن ها بیفزاید؟
3- انحصار: آیا شما تنها از ماجرا باخبرید؟
- ۹۴/۰۳/۰۹